תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

על המדף 2

25/07/2007
עמודים מנחם - אב תשס"ז (715) 9
על המדף 2
עמק יזרעאל וכל נתיבותיו
עורך: אסף זלצר
הוצאת יד יצחק בן צבי

ספר חדש בסדרת "וכל נתיבותיו" של יד יצחק בן צבי הוא תמיד סיבה למסיבה
לראשונה יוצא הספר מתוך המרחב העירוני (ירושלים, צפת) ופורץ אל השדות של עמק יזרעאל

ספר חדש בסדרת "וכל נתיבותיו" של יד יצחק בן צבי הוא תמיד סיבה למסיבה, באיכות הכתיבה המקצועית, בירידה לפרטים ובאיכות ההפקה. הפעם מחדש הספר בכך שלראשונה הוא יוצא מתוך המרחב העירוני (ירושלים, צפת) ופורץ אל מרחבי השדות של עמק יזרעאל, שעליו נאמר שהוא הרבה יותר מסתם מרחב גיאוגרפי, אותו אזור שהפך לערש ההתיישבות בארץ ישראל ושהחלוצים חלמו אותו. עם השנים עלתה המציאות על כל החלומות, והיום זהו עמק מיושב פורח ומשגשג.
העורך, ד"ר אסף זלצר, היטיב לשלב מגוון מסלולים בנושאים שונים, שאינם מתיימרים להכיל את כל התכנים המתקשרים לעמק, אלא מציגים פסיפס מרתק החל מהתקופות הפרהיסטוריות, המשך בסיפורי התנ"ך וכלה באלכסנדר זייד ובגבעות שייך אברק. עוד משולבים בספר מסלולי נוף פתוח המיוחדים כל כך לנופים החקלאיים של עמק יזרעאל. בנוסף שובצו מסלול לאופניים שנכתב ע"י אלי סט ומסלול צפרות שנכתב ע"י דוד גלזנר. בנימה אישית אומר: נותר רק ולקוות שאנשי יד בן צבי יקדישו את הספר הבא לבקעת הירדן ולעמק בית שאן המקבלים התייחסות קצרה בספר שאינה ממצה את שלל האתרים, הנופים והסיפורים המקופלים במרחב מיוחד זה.
הלכתי בעקבות גדעון (עמ' 45 ) מהבקעה אל העמק, עם ספר תנ"ך ביד, מעט דמיון והתפאורה הכל כך מוחשית של העמק והגליל התחתון שהחזירו אותי אלפי שנה לאחור עם שפוט השופטים. שם בעופרה, היא טייבה של ימינו, נולד גדעון. תחילה מוליך אותנו הסיפור "לגיבושון" אותו עורך גדעון לחייליו בגלבוע. לאחר לילה של מסע ללא מים גולש ההמון אל מעין חרוד ומי שלא עומד בפיתוי ומרפה את המתח והכוננות ושותה ככלב מנופה מהנבחרת, נותרו 300 וכדבר השם "ויאמר השם אל גדעון בשלש מאות האיש המלקקים אושיע אתכם (שופטים ז). גדעון מניח את היסודות ליחידות המובחרות של ימינו. "ממני תראו וכן תעשו". מעין חרוד הוא גם תחילתה של ההתיישבות המודרנית בחלק המזרחי של עמק יזרעאל. כאן, בסמוך למעיין, צמח קיבוץ עין חרוד ומאוחר יותר עבר למשכנו הנוכחי בגבעת קומי. הסיור מוליך אותנו ממעין חרוד אל עמק כסלות שם מנהל גדעון את הקרב נגד המדיינים ומביס אותם בתחבולות. כמעט כל סיור בעמק מזמן לנו מפגש עם נכסים היסטוריים ותרבותיים מתקופות שונות ועם ספר חדש זה הופך הסיור למעמיק יותר ועשיר יותר ובכך תרומתו וחשיבותו.

זיו כרמל, טירת צבי
חסר רכיב