תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

תנועה בתנועה

11/10/2009
עמודים אלול תשס"ט (7369 10
תנועה בתנועה סיכומי שנה
אגף חברה ומשימות

יהושע מוזט

 

שנה הלכה שנה באה - דיווח חודש אלול, האמור לסכם את השנה החולפת, מציב לפנינו אתגר לא פשוט. אנו מתבוננים במה שעבר עלינו בשנה האחרונה ומתכוננים לקראת השנה החדשה באופטימיות ובתקווה. בפן התנועתי, שנת תשס"ט הייתה שנה מלאת עשייה בכל ההיבטים. הדיווחים השוטפים של הפעילים במדור זה מעידים על הפעילות הענפה של כל מחלקות התנועה בתחומים רבים. אסכם כאן מקבץ פעילויות להן הייתי שותף ובהן עסקתי בשנה האחרונה במחלקת המשימות ובאגף החברה:

 

תשרי: המזכירות הפעילה מקיימת סדנת הערכות בת יומיים לקראת שנת העבודה תשס"ט, מגדירה מטרות מרכזיות, יעדים ומשימות הנגזרים מהן, מדדי תשומות ומדדי תפוקות. כתוצאה מכך, מגבשת המזכירות הפעילה תכנית עבודה ברורה לכל אגף ומחלקה. התכנית מוצגת בפני המזכירות המורחבת ומאושרת על ידה.

חשוון : הוחלט לעסוק בתקנון הקיבוץ ובתקנון התנועה. מאוחר יותר, רשם האגודות קורא לכל הקיבוצים לעדכן את התקנון לפי הנדרש בכל קיבוץ ברמה של הקיבוץ הבודד. תקנון הקיבוץ הדתי עובר ביוזמתנו חוות דעת ראשונית, לקראת הצעת עדכונים בעזרת יועצים משפטיים.

כסלו: מתקבלת החלטה עקרונית לקיים מועצה תנועתית בשנת תש"ע. סדרת דיונים ראשונים על תכני המועצה מתקיימת ברמה החשיבה.

מוריה קסטרו ורזי בן יעקב נכנסים למחלקה. הם מטמיעים שינויים ארגוניים במזכירות הפעילה, כפי שהוחלט בתוכנית העבודה.

המזכירות הפעילה נפרדת מרוברט ברל (מחלקת משימות) אחרי שלש שנים של פעילות מבורכת.

טבת: מבצע 'עופרת יצוקה' מחייב אותנו לעסוק בחיבורים בין קיבוצי התנועה. בניית תוכנית חירום למקרה של צורך בפינוי קיבוצי הדרום לקיבוצי הצפון מגובשת ברמה העקרונית מול הנוגעים בדבר. המזכירות הפעילה מחליטה להוציא דפי מידע לקיבוצים להעברת מידע וקבלת עזרה. שיתוף הפעולה וההתגייסות ההמונית הותירה אותנו נפעמים והציגה בפנינו את הצד היפה של מדינת ישראל בכלל ותנועת הקיבוץ הדתי בפרט. 

שבט: חוזרים לשגרה. הצופים הדתיים מוסרים שביקוש ההצטרפות לגרעיני צבר המיועדים לקיבוץ הדתי הוא חסר תקדים. הקיבוץ הדתי מודיע שלכל צעיר דתי אשר ירצה להצטרף לתכנית יימצא מקום. קיבוץ טירת צבי וקיבוץ לביא מביעים את נכונותם לקלוט את הגרעינים העתידים להגיע. 

אדר:  הקיבוץ הדתי עוסק במאבק למניעה בתאונות הדרכים ומקיים כנס תחת הכותרת "בקיבוץ הדתי נוהגים אחרת". בהמשך מגבשת המזכירות הפעילה תכנית פעולה לקיבוצי התנועה מתוך כוונה לשנות את המגמה של כמות תאונות הדרכים ותוצאותיהן בקרב קיבוצינו, החורגות באופן בולט מהממוצע הארצי. קיבוצים אחדים מאמצים את המלצותינו ועוד היד נטויה.

ניסן:  המזכירות הפעילה דנה ומאשרת את תוכנית אירועי ה-80 של הקיבוץ הדתי אשר יתקיימו בע"ה בשנת תש"ע. נקבע שאירועי ה-80 יהיו על בסיס תכנים ערכיים וצנועים. התוכנית מגובשת יחד עם רכזי התרבות של הקיבוצים.

אייר: הסוכנות היהודית מודיעה לקיבוץ הדתי על חידוש פרויקט "בית ראשון במולדת", לאור הערכה שבסתיו הקרוב יתפנו מבנים יבילים (קראווילות) לטובת הפרויקט. הנהלת פרויקט "בית ראשון במולדת" מעוניינת בקידום הפרויקט עם התנועה. הפנייה לקיבוצי הצפון נענית בהתעניינות וברצון טוב. חלק מהקיבוצים הודיעו על רצונם להיכנס לפרויקט באופן מיידי ולקלוט משפחות בודדות כבר בקיץ הקרוב על אף בעיות הדיור בקרב הקיבוצים.

סיוון: המזכירות הפעילה מחליטה לחדש את הביקורים בקיבוצים במסגרת "מטה מול מטה". המטרה העיקרית של הביקורים היא להעמיק את הקשר בין הקיבוצים לתנועה. הביקורים הראשונים שהתקיימו מאמתים את חיוניות הביקורים בכלל קיבוצי התנועה וכבר מתוכננים ביקורים נוספים. נשמח לפגוש את כולכם.

הנהלת כפר הנוער הודיות נפרדת ממשפחת פשחור (עין הנציב) אחרי שנתיים של שליחות בכפר.

משפחת שור (טירת צבי), ממשיכה לשנה נוספת בתפקיד סבא סבתא בכפר הודיות – תודה לשתי המשפחות. אנחנו מצידנו ממשיכים לעסוק בגיוס משפחות נוספות.

תמוז: המזכירות הפעילה נפרדת ממנוחה זכאי (טירת צבי) אשר עמדה בראש אגף החברה של התנועה בארבע שנים האחרונות.

אב: לאחר שהמזכירות המורחבת אישרה את הצעת המזכירות הפעילה לקיים מועצה תנועתית בחודש שבט תש"ע בשדה אליהו, הוקם צוות היגוי מצומצם. תכני המועצה מתגבשים בשיתוף פעולה עם המזכירות הפעילה. ישיבות רבות ותהליך של חשיבה מתקיים ועוד עומדת לפנינו עבודה רבה.

 

ובבוא אלול אלינו... נמסור דו"ח שוטף:  

אגף חברה - באגף החברה יושבים:  נחמיה רפל - מזכ"ל, מיכל אחיטוב - רכזת חינוך,  גילה קפלן – עורכת עמודים, עדי שגיא – מחלקת ביטחון וי"ג, רזי בין יעקב - מחלקת נוער ומחלקת צעירים וקליטה, תולי - חבר בלי תיק ויהושע מוזט - אגף חברה. במזכירות הפעילה הוחלט למסד את האגף במטרה לשמור על רצף עבודה בין כל המחלקות. ישיבות אגף חברה יתקיימו אחת לחודש במקום ישיבת מזכירות פעילה.

 

מטה מול מטה - המזכירות הפעילה קבעה תאריכים לביקורים בקיבוצים במסגרת מטה מול מטה לחצי שנה הקרובה. הביקור הבא, בקיבוץ מירב, יתקיים אי"ה ביום שלישי, ד' תשרי תש"ע, 22.9.2009.

 

שבת רבנים - הכנה לשבת עיון לרבנים, לחברי המזכירות הפעילה ולראשי מוסדות הקיבוץ הדתי נמצאת בעצומה. תכנית השבת ותכניה גובשו וכעת אנו עסוקים בהכנות האחרונות. השבת תתקיים אי"ה בשבת פר' נח בקיבוץ כפר עציון.

 

מנהיגות אמצע החיים דרום - הקורס, המיועד לגילאי 55–40, יפתח לאחר החגים בקבוצת יבנה. בשעה טובה שלב המיונים מאחורינו ולשמחתנו גובשה קבוצה של כ-22 חברים וחברות מבארות יצחק, בני דרום, יבנה, משואות יצחק, סעד, עין צורים ועלומים העתידים להשתתף בקורס. מנחה הקורס הוא ניתאי מלמד - פסיכותראפיסט העומד בראש מכון "פתרונות".

 

פורום מזכירים - פורום המזכירים יחזור להתכנס אי"ה ביום שלישי, כ"ו אלול תשס"ט (15.9.09). על פי בקשתם של המזכירים, הפורום ימשיך לעבור בין כל הקיבוצים. הפגישה הראשונה תתקיים בקיבוץ שלוחות בהנחייתה של תמי כץ-לס – יועצת ארגונית ופסיכולוגית תעסוקתית.

 

ביקורי גומלין - רכזי התרבות של קיבוצינו התכנסו על מנת להמשיך בהכנת אירועי ה-80. המטרה המרכזית של הפגישה הייתה להציג את התכניות של כל קיבוץ מארח לקיבוץ המתארח לקראת ביקורי גומלין בחג הסוכות (כולנו מוזמנים!!) ולעסוק באירועי ה-80 בכללותם.

 

גרעין צבר - בשעה טובה ומוצלחת הגיעו גרעיני צבר לטירת צבי וללביא. שלב הקליטה עבר בהצלחה, כל הכבוד לכולם ובהצלחה.

 

תקנון - התקיימה ישיבה נוספת של צוות ההיגוי לעדכון תקנון הקיבוץ הדתי [עו"ד דוד וינשטיין (עלומים), משה גלס (יבנה), דובי מילר (מעלה גלבוע), זהבית וינשטיין (ראש צורים) ונציגי מזכירות הפעילה].

 

מועצה תנועתית - בסדנה מקצועית להכנת המועצה, אשר תתקיים בחודש אלול, נכריע בסוגיית הנושא המרכזי של המועצה. בסדנה יקבלו חברי המזכירות הפעילה משימות להכנת המועצה, כל אחד בתחומו.

 

צמ"ד - הוקם צוות לצמיחה דמוגרפית, מבין חברי המזכירות הפעילה. הצוות עוסק בלמידת הנושא לקראת קביעת עמדה והמשך דרכי פעולה.

 

שנה טובה ומבורכת וגמר חתימה טובה!

 

מחלקת ביטחון וי"ג

עדי שגיא

 

ראש חודש אלול תשס"ט, הוא זמן טוב לערוך חשבון נפש; להביט לאחור וגם לפנים, ללמוד את הטוב, ולתקן את מה שניתן.

לפני כשלש שנים נכנסתי לתפקיד, ערב מלחמת לבנון השנייה, בעקבות חטיפתם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב ז"ל.

לפני כחצי שנה עברנו את מבצע "עופרת יצוקה", לאחר שמונה שנים קשות של קסאמים על אזור הדרום. זו הזדמנות להגיד מילה טובה לקיבוצי התנועה בדרום - עלומים, סעד, עין צורים ומשואות יצחק, על העמידה האיתנה בזמנים קשים.

במערכות אלו לקחו חלק רבים מבני הקיבוץ הדתי והחשש לשלומם יחד עם החשש לשלום כל חיילי צה"ל היה גדול.

לאחרונה פורסמו בתקשורת נתונים מכובדים על אחוזי הגיוס הגבוהים לקרבי של בתי הספר שלנו, שק"ד וקבוצת יבנה. לענ"ד, בראש השותפים להצלחה זו נמצא הבית. אחריו נמצאים האווירה בקיבוצים שמדרבנת עשייה משמעותית למען הכלל, הפעילות הענפה בבתי הספר ופעילות נוספת בתנועה לאחר בית הספר .

מבדיקה פנימית של כלל קיבוצי התנועה נמצא שאחוזי הגיוס אף גבוהים מאלו של בתי הספר וזו בהחלט תעודת כבוד לתנועה.

בשלש השנים האחרונות זכיתי להכיר רבים מבוגרי ובוגרות התנועה, וזו אכן זכות גדולה עבורי ללוות אותם במקומות השונים; בישיבות, במכינות, במדרשות, ביג"ל וגם בצבא.

 

מה שהיה ומה השתנה

בעבר, לפני עשר שנים ויותר, מרכז מחלקת הביטחון טיפל בעיקר בהכנת בני המשק לצבא ובבעיות השוטפות בזמן השירות. במסגרת זו התבצעו ביקורים סדירים בהרבה מהחילות ובבסיסים. בבתי הספר בשדה אליהו וביבנה התקיים סמינר מושקע שעסק בהכנה לצה"ל.

היום אנו עוסקים בהכנה לשירות משמעותי בעקבות האחוז ההולך וגדל ביציאה לשירות הלאומי. תחום נוסף שצבר תאוצה הוא תחום הלימודים התורניים הקדם צבאיים במכינות ובמדרשות. שינוי נוסף הוא המעבר לשירות בגרעינים במקום שירות יחידני, בשנת השירות ביג"ל. מזה כארבע שנים אנו פועלים בגרעינים והשינוי הגדול שהתחולל כאן הוא בתחום לימודי הקודש. במסגרת תוכנית יג"ל (יודגימלים לקהילה) שהוקמה לפני כשנתיים, מקבל כל גרעין מספר שעות לימודי קודש בשבוע והַכְוונה מקצועית לכל גרעין לפי אופי המקום בו הוא משובץ.

תחום נוסף שעסקנו בו בשנה האחרונה היה ניסיון ליצור קשר משמעותי עם הבנים והבנות הנמצאים במכינות ובמדרשות. לשלשת ימי העיון שקיימנו עבורם הגיעו רבים, אך היום הרביעי בוטל עקב חוסר משתתפים.

 

עם הפנים לתש"ע

ליום ההכנה למתנדבי שנת השירות שנערך לאחרונה הגיעו כ-35 חבר'ה מתוך 70 (רבים נמצאים בחו"ל ובחופשות בארץ). בהכנה ערכנו היכרות בין הגרעינים, מתוך הבנה שכולנו חלק מפרויקט גדול שפועל בהרבה מקומות בארץ. את היום פתח נחמיה רפל. אחריו שמענו דבר תורה מן הרב דוד בן-זזון. בהמשך היום שמענו הרצאה על הנושא "איך להיות מתנדב טוב יותר: סיפורי הצלחה של ש"ש משנים קודמות שבכח אמונה גדולה גרמו לשינויים גדולים במקומות ההתנדבות השונים".

בימים אלו אנו מכינים את השטח לקליטת החבר'ה ונפגשים במקומות השונים להכרות ותאום ציפיות, וכן מתחילים בביקור אצל הגרעינים שנקלטים במקומות החדשים.

נערכו גם פגישות הכנה עם בתי הספר שק"ד ויבנה.

התוכנית השנתית שלנו כוללת:

§         הכנה לצו ראשון והשלכותיו בכיתות י"א, בבתי הספר ובקיבוצים.

§         הסברה על תהליכי המיונים השונים, דחיית השירות, קבלת החלטות והכנה למיונים בכיתה י"ב. השנה נעשה ניסיון לקיים "סמינר הכנה לשירות משמעותי" משותף לכלל תלמידי י"ב בני הקיבוץ הדתי (מכל בתי הספר). הסמינר יתקיים בתאריכים ט"ז-י"ח כסלו תש"ע (3-5.12.2009) – ימים חמישי, שישי, שבת בכפר עציון.

לשנת הי"ג מתוכננת פעילות משותפת למגוון המסלולים.

תכניות להמשך השנה ליודגימלים:

§         ז'-ח' בכסלו תש"ע (24-25.11.2009) - יומיים בנושא פיקוד ומנהיגות: היום הראשון במוזיאון הפלמ"ח והיום השני בבה"ד-1 שם ניפגש עם מפקד הבה"ד, עם צוערים ועם רב הבסיס.

§         י'-י"ג שבט תש"ע (25-28.10.2010) - מסע של ארבעה ימים באזור השומרון והבקעה.

במסע נעסוק בנושאים כמו: החריג בחברה, החברה הישראלית על שלל גווניה, הקיבוץ הדתי, ועוד.

§         כ"ב אייר תש"ע (6.6.2010) - יום הכנה מנטאלית לגיוס.

לכל הפעילות מוזמנים כלל בני הקיבוץ הדתי שלאחר י"ב שנמצאים ברשימות אצלנו, כולל חבר'ה שהמשיכו לשנה ב' במכינות.

 


צבא

קיימנו ביקור בבה"ד 20 בצריפין - בית הספר לחימוש שסיסמתו "ממסגר למשגר", נפגשנו עם מפקד הבה"ד וצוות המקום כדי להכיר ולדעת למי לפנות כאשר מגיעים חבר'ה שלנו בעלי פרופיל עורפי ולנסות לסייע להם להגיע לתפקידים מאתגרים.

 

פעילי המחלקה

עדי יפה הייתה אחראית בשנה האחרונה על ליווי הגרעינים וימי העיון והיא מסיימת בימים אלו שלש שנים במחלקה. ברצוננו להגיד המון תודה על עשייה גדולה ומשמעותית.

עדי שידרגה את נושא הליווי לרמה של ביקור אחת לשבועיים בכל גרעין, הרבה פעמים בשעות לא שעות, כדי לא לפגוע בפעילות של החבר'ה.

 

אבישי טבת מגן שמואל, פעיל המחלקה בתחום של נפגעים ובעיות פרט, ממשיך אתנו וניתן לפנות אליו ישירות בבעיות פרט דיסקרטיות ופגיעות, כולל אנשי מילואים שנתקלים בבעיות.

הטלפון של אבישי: 050-5777767. אבישי מסייע לרבים מחברי התנועה בשקט ובצנעה.

 

הרב, ד"ר דוד בן-זזון, מעין צורים, מצטרף לחיזוק ובניית יג"ל.

בחודשים הקרובים יעסוק הרב בן זזון בגיוס מתנדבים ומתנדבות לשורות יג"ל ובמקביל יגיע לגרעינים וייתן שיעורים ושיחות לכלל הגרעינים.

 

אסיים בתפילה שימשיכו ילדינו לצמוח:

רבי אלעזר בן עזריה היה אומר: כל שחכמתו מרובה ממעשיו, למה הוא דומה?

לאילן שענפיו מרובין ושורשיו מועטין, והרוח באה ועוקרתו והופכתו על פניו;

אבל כל שמעשיו מרובין מחכמתו, למה הוא דומה? לאילן שענפיו מועטין ושורשיו מרובין,שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו, אין מזיזות אותו ממקומו, שנאמר: "והיה כעץ שתול על פלגי מים" (פרקי אבות, פרק ג' משנה יז')

אני רוצה לנצל במה זו להתנצל בפני מי שחלילה נפגע ממני לאורך השנה, ולאחל שנה טובה וברוכה לכל חברי הקיבוץ הדתי, לחיילי צה"ל ובנות השרות הלאומי ולעם ישראל.

תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה.

 

 

מחלקת חינוך

מיכל ליברמן-אחיטוב

 

ימי אלול מזמנים עצירה ומבט לאחור ומעין חשבון נפש על השנה החולפת, ומבט על השנה החדשה העומדת לה בפתח.

 

"עופרת יצוקה" - סמוך לכניסתי לתפקיד, לפני כתשעה חודשים, החל מבצע "עופרת יצוקה", וחופשת חג החנוכה התארכה לשלשה שבועות. מערכות החינוך בקיבוצי הדרום נכנסו לנוהל חרום, לאחר תקופה ארוכה של מתח וחוסר וודאות. בפרק זמן קצר התגייסו רכזי החינוך, מנהלי בתי הספר וכל צוותי החינוך בקיבוצי הדרום והמרכז להפעלת המערכות בתנאים מאוד מורכבים ועשו זאת על הצד הטוב ביותר. ראוי לציין את ההתגייסות התנועתית של קיבוצי הצפון - אירוח משפחות, טיולים לנוער, ובמיוחד את הזמנת ילדי החטיבה והתיכון בקבוצת יבנה על ידי הצוות החינוכי של בית ספר שק"ד בשדה אליהו ליומיים של למידה וחוויה. כל זאת בסיועה המבורך של המועצה האזורית "עמק המעיינות". מי ייתן שהמעשה החינוכי ילווה את כולנו בימים שקטים ובטוחים.

 

רכז נוער - כניסתו של רזי בן יעקב לתפקיד רכז נוער משמעותית ביותר בעבודה עם הנוער, הן בהיבט התנועתי והן בהיבט הרעיוני–אידיאולוגי. דוגמה טובה לכך הוא הסמינר הרעיוני לבוגרי כתות ט' שהתקיים בחודש שעבר וזכה להצלחה רבה, לגיבוש תנועתי ורצון להמשיך בקשר ובפעילות (סקירה רחבה הופיעה בגיליון 'עמודים' האחרון). הצורך לעסוק בתכנים אלו עולה במפגשים עם המדריכים בחטיבה ובתיכון וכן עם רכזי החינוך. סוגיות נוספות ומורכבות מפורטות בדבריו של רזי בגיליון זה. בחשיבה ובתכנון משותף עם רזי יתקיים פורום הכשרה למדריכים מקיבוצי הדרום, המרכז וגוש עציון. תכני המפגשים ישלבו סוגיות תוכן רעיוניות, למידת עמיתים והעצמת ארגז הכלים של המדריך הבודד. המדריכים בקיבוצי הצפון משתלבים בתוכנית ההכשרה של המועצה. אנו מתכננים לשלב בתוכנית זו גם סוגיות תוכן רעיוניות וזהות דתית ותנועתית. איחולי להמשך עבודה פורה ומעצים.

 

ימי עיון - עם כניסתי לתפקיד, נערך יום עיון רב משתתפים לצוותי חינוך, מנהלי קהילות ומרכזי ועדות צעירים בקיבוצים בנושא מניעת אובדנות. יום זה הוכן על ידי ציפי סטרשנוב בשיתוף עם מחלקת ביטחון (עדי שגיא) ומחלקת חברה (מנוחה זכאי). היה זה יום חשוב, מועיל ופוקח עיניים והלוואי ולא נצטרך ולא נזדקק.

שני ימים נוספים התקיימו לצוותי החינוך במערכת החינוך הבלתי פורמאלי. האחד עסק בתוכן רעיוני, ראשית דרכה של התנועה וימיה הראשונים של הציונות הדתית בארץ ישראל, והשני הוקדש להיערכות נכונה לקיץ בתחומי מסגרת והצבת גבולות והתמודדות עם נושא קיום מצוות בכלל ובחופש בפרט.

 

פורום רכזי חינוך - מזה מספר שנים מתקיים אחת לחודש פורום קבוע של רכזי חינוך. במפגשים אלו מתקיימת למידת עמיתים והעצמה אישית של הרכז בהנחייתה המקצועית של נורית סבירסקי. מחויבות הרכזים לפורום זה הופכת את המפגש לאיכותי ומקצועי.

בנוסף למפגשים אלו אני מלווה באופן אישי את הרכז בעבודתו בקיבוץ.

החופש הגדול הוא שיאה של פעילות מערכת החינוך הבלתי פורמאלית בקיבוצים, ואנו שמחים לראות שלצד הפעילות הכיפית לה הילדים זוכים, הם גם מתגייסים לעשייה ערכית שהבולטת בהם היא קייטנת איל"ן – מפעל שהתחיל בקיבוץ הדתי והדביק שכבות נוספות באוכלוסיה.

 

בתי הספר העל יסודיים ביבנה ובשדה אליהו - אפתח בברכת יישר כוח גדול לבוגרינו המתחנכים בבתי הספר ביבנה ובשדה אליהו, לקינלי טור-פז, לשרה עברון ולצוותי החינוך על אחוזי הגיוס הגבוהים ליחידות קרביות, לצה"ל ולשירות הלאומי. בשבוע שחלף הוזמנו שרה וקינלי ללשכת שר החינוך וקבלו מהשר תעודת הוקרה וזו לשונה: "תעודת הוקרה זו מוענקת לכם על היותכם בין עשרת המקומות הראשונים בארץ באחוז בוגרי בית הספר המתגייסים לשירות קרבי משמעותי בצה"ל, עדות לחינוך הערכי, הציוני והיהודי המונחל לתלמידיכם". אכן, יש במה להתגאות ולדעת ששותפים רבים מובילים להצלחה: ההורים, המחנכים, המדריכים, הרחוב הקיבוצי ונציגי התנועה.

ומכאן להעמקת הקשר בינינו לבין בתי הספר. במהלך השנה התקיימו מפגשים קבועים עם ועד חינוך של בית הספר ביבנה והשתתפות קבועה בהנהלה הרחבה של בית ספר שק"ד. בנוסף התקיימו מספר פגישות עם מנהלי בתי הספר ובהן נערכה חשיבה משותפת כיצד לשלב ולהעמיק את משנת הקיבוץ הדתי, ערכי תורה ועבודה, והקשרים עם התנועה בתוכנית החינוכית של בית הספר (בגיליון 'עמודים' של חודש תמוז מופיעות כתבות בנושא). אני חשה שהערוצים פתוחים, ולמרות הקשיים ניתן לקדם במשותף נושאים אלו.

 

בני-עקיבא - ברוב יישובי התנועה פועלים סניפי בני-עקיבא. עבודת הקומונרית אצלנו שונה מעבודת הקומונרית בסניפים בערים וביישובים שאינם קיבוצים. שוני זה מתבטא בעובדה שבקיבוצים פועלת מערכת חינוך בלתי פורמאלי נוספת לפעילות הסניף וזוהי אחת הסיבות שקיימנו שני ימי עיון מיוחדים בנוסף לימי העיון הקבועים של בני-עקיבא. ישנם קיבוצים שאיחדו את שני התפקידים - קומונרית ומדריכת חטיבה, וזאת בתנאי שהקומונרית בעלת ניסיון של לפחות שנה אחת בחינוך. סוגית הפעלת סניף בקיבוצים היא מאוד מורכבת. כמה סיבות לכך; אופיו המיוחד של הסניף הקיבוצי העומד לעיתים בסתירה לרוח הדברים שהקומונרית מביאה מימי העיון, עומס תוכניות של החניכים, עלויות גבוהות בהפעלת שתי המערכות ועוד. בשנה הקרובה חסרות קומונריות במרבית הקיבוצים ואני מקווה שהמצב ישתנה (אגב, זוהי תמונה דומה ביישובים רבים). בכוונתנו לדון בכובד ראש בנושא זה בשנה הקרובה.

 

שירות לאומי - לאור השינוי בהערכות במזכירות הפעילה, עברה האחריות לבנות השירות הלאומי למחלקת החינוך. קיימנו סמינר הכנה בעין הנצי"ב ל-40 בנות מתוך כ-55 בנות שתגענה לקיבוצים. לקראת הימים הנוראים נקיים, ב"ה, סיור סליחות בשכונת נחלאות בירושלים עם הרב דוד מנחם. שלוחה לכל הבנות ברכה לשנה של תרומה מועילה והשתלבות מהירה בענפי הקיבוץ השונים.

 

הגיל הרך - אני לומדת את הנושא ונפגשת עם רכזות. מהסבב שערכתי עולה שמערכות הגיל הרך ברוב הקיבוצים מלוות במערך ייעוצי ברמה גבוהה. עם זאת יש צורך במפגש ולימוד של הפן המיוחד של הקיבוצים בתנועה. לכן, מתוכנן מפגש רכזות הגיל הרך מיד לאחר החגים, ללמידה והתווית נושאים שראוי לעסוק בהם.

 

אסיים בברכה לשנה החדשה: "יהי רצון ה' אלקינו ואלקי אבותינו, שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה" שתהא זו שנה מלאה בכוחות יצירה והובלה נכונה בשבילי החינוך וההדרכה.

 

 

 

 

 

 

מחלקת נוער

רזי בן יעקב

 

תכלה שנה

סיכום שנתי, אין ביכולתי לעשות. נכנסתי לתפקידי רק לאחר חנוכה, ובמערכת החינוך דומה הדבר לפרי בוסר. מעבר לכך, לא היה לי חלק בתכנון שנת העבודה, מטרותיה ותכניה. ועם זאת, פטור בלא כלום אי אפשר. לפיכך, אנסה לשקול במאזניים היבטים שונים שנתקלתי בהם בזמן עבודתי הקצרצר. אציין בעיקר היבטים בעלי משקל סגולי אסטרטגי שלעניות דעתי הם שצריכים להוביל אותנו בחשבון הנפש טרם צאתנו לשנה חדשה.

מראש, אסייג את הדברים:

         א.         מקוצר היריעה בחלק מההיבטים קיימת הכללה והם אינם מציגים תמונת מצב מלאה, אך בהחלט כזו המקורבת למציאות הרווחת.

         ב.         הדברים מגובים בעובדות אך כוללים גם פרשנות וניתוח סובייקטיביים שלי.

          ג.          עיקר הדברים נוגע לבני נוער, אך בעיני הם מעידים בהחלט גם על גילאי גן – כיתה ו', וכמובן גם על הדור הצעיר - 18 ומעלה. ובתמצות - מדובר עלינו, על כולנו.

 

היבטים חיוביים

  • אנו עסוקים הרבה במניעת תופעות שליליות. בחלק מהקיבוצים זה מוגדר כחינוך הנוער "להיות אנשים טובים". מסתבר שאנו מצליחים בכך. תופעות שליליות קשות קיימות גם אצלנו, אך באופן מזערי לעומת החברה הכללית וגם ביחס לחברה הציונית דתית.
  • היחס האישי מעולה. כמעט כל בני הנוער מקבלים תשומת לב אישית וטיפול טוב. המדריכים 'מגיעים', אם לא לכולם, כמעט לכולם.
  • המדריכים נהדרים. משקיעים מעבר לנדרש. מהווים "בוגר קרוב" לבני הנוער ומשמשים כגשר בין הנוער להורים.
  • חלק לא מבוטל מהמדריכים מביעים עניין בשאלות זהות ודרך – 'רוח הקיבוץ הדתי' -  ובלימודן. הם מודעים לחוסר שיש להם בתחום זה.
  • נעשית הרבה פעילות חסד, לעיתים מעטות אף ביוזמת בני הנוער עצמם.

 

היבטים 'פחות חיוביים'

  • התוצאות החינוכיות אינן משביעות רצון. יש הסכמה לגבי הצלחת חינוך הפרט "להיות אדם טוב", וכן, הסכמה לגבי כשל (ברמה זו או אחרת) בחינוך לזהות ולדרכה של התנועה – קודם כל בתחום הדתי ואחר כך גם בתחום הקיבוצי-משימתי.
  • בחלק גדול מהקיבוצים אין למערכת החינוך מטרות ותוכניות עבודה מערכתיות ומסודרות.
  • עיסוק בסוגיות אידיאולוגיות–רעיוניות עם הנוער והצעירים מתבצע, אם בכלל, מעט מאוד.
  • צוותי החינוך כמעט שאינם באים במגע עם אנשי חינוך והגות 'מתוכנו' ו'משלנו', וכמובן שלא עם משנת הקיבוץ הדתי. לעומת זאת, יש צוותי חינוך שמכירים היטב את משנתם הפסיכולוגית של יועצים ארגוניים/חינוכיים חיצוניים (זאת על פי עדות של פסיכולוגית).
  • לרוב מדריכי הנוער אין תשובה לשאלה "למה קיבוץ?". מרביתם יודעים להסביר בעיקר מה לא טוב ברעיון הקיבוצי ולמה זה לא מתאים לימינו. חסרה להם הזווית החיובית – מה כן טוב, ראוי ורצוי, איזו דמות תהיה לחברה שאנו רוצים לחיות בה, כיצד נשמר ערכים מרכזיים שהיוו את ליבת הקיבוץ מימים ימימה.
  • כמובן שכמעט ואין מדריכים שהם חברים/מועמדים והמשמעות מכך ברורה.
  • קיים קושי רב באיתור מדריכים מתאימים לבני הנוער. לא רבים רואים בעבודה החינוכית משימה מספיק חשובה.
  • מדריכים רבים לא יודעים הרבה על המאבקים הפנימיים בציונות הדתית, שיש בהם כדי לאיים על קיומה של התנועה ודרכה משכבר הימים.
  • חסרים חומרי הדרכה זמינים בתחומי תוכן רעיוניים ותנועתיים. הדפים מצהיבים והשפה מרוחקת.

 

ייתכן ואני טועה – בפרטים או לגבי היריעה כולה (בשל קוצר ראותי?!). הלוואי שכך. למרות הקושי שבדברים, אני סבור שהכרחי להישיר מבט את המציאות – לזו החיובית וגם לזו שקצת פחות.

את מסקנותיי משקילת מאזניים זו אשאיר להמשך. אשמח מאוד לשמוע השגות, מחשבות ורעיונות מכל אשר ידבנו ליבו. אני מניח שבתוכניות העבודה לשנה הבאה, בדרך זו או אחרת, משנת הקיבוץ הדתי ודרכנו הרעיונית-אידיאולוגית יתפסו משקל רב, כך שבסיכום תש"ע  מצב המאזניים יהיה שונה, לפחות במשהו.

קרן הקיבוץ הדתי

אלי סומר

 

"שלהי דקייטא קשיא מדקייטא".

 

כדברי חז"ל, סופו של הקיץ קשה מהקיץ –

ולמרות זאת, טופלו וקודמו מספר נושאים בעלי חשיבות בחודשיים האחרונים:

 

  • בקרת הוצאות במזכירות הקיבוץ הדתי - לא קל לעסוק בתחום זה, מה גם שרוב התקציב קשור לפעילים ולניידותם, ומכאן שרק שינויי עומק יכולים להביא להתייעלות – אם בכלל. ובכל זאת, הוגש לאחרונה למזכירות הפעילה סיכום ראשוני של החציון הראשון של 2009. עולה ממנו שברוב הסעיפים עמדנו בתקציב. החריג העיקרי הוא דווקא בצד ההכנסות(!) בהן לאחר שנה קשה מאוד בתחום הפיננסים, החזיר לנו השוק את מירב הפסדי 08.
  • י"ג לקהילה - אני לא עוסק בהפעלת החבר'ה (גם בתחום זה יש טובים ממני) אלא במתן הגיבוי הכלכלי לפעילות. נעים לציין שבמאמץ משותף של כל הגורמים הקשורים לפעילות זו בתשס"ט וגם בתש"ע, ההתנהלות תקינה וחיובית.
  • בית ספר 'לחן' - בית ספר תיכון 'לחן' לבנים ובנות התמקם לשנת הלימודים תש"ע בבניין הישיבה בעין צורים. מעבר לסיוע חשוב לפרויקט הראוי לכל שבח, תחזוקת מבנה הישיבה לקראת הבאות עשויה בהחלט להוסיף לכולנו ברכה. המהלך קודם ותואם עם מזכירות קיבוץ עין צורים.
  • הסדר עין צורים - טוב להיווכח שהסדר עין צורים כפי שנוסח על ידינו מול הקיבוץ ממשיך להתנהל באופן ראוי. הקיבוץ עומד, ב"ה, במחויבויות הכלכליות שלו, דבר המעיד על חוסן כלכלי ההולך ונבנה.
  • ערבויות שיכון עין צורים וראש צורים - כמו כל הקיבוצים האחרים להם הלוואות שיכון, חתומים משקים אלו על התחייבות שבטרם שיוך דירות ימציאו ערבות חליפית לזו של הקיבוץ הדתי בגין הלוואות השיכון שנלקחו לפני שנים. אנחנו מנהלים עם שני קיבוצי "צורים" הליך במסגרתו ימלאו מחויבותם.
  • בקרת הוצאות הבריאות בקיבוצים - לפני פסח, בהציגנו לפני כ-65 פעילי משק וחברה את תוצאות בחינת הוצאות הקהילה בקיבוצים השונים ("המידרוג"), הודענו שכעת אנחנו מתמקדים בניתוח הוצאות הבריאות. עבודת מטה מול גורמי הבריאות במדינה, והפעלת מודל "פיילוט" בשני קיבוצים (קב' יבנה וטירת צבי) מאפשרות לנו כעת להציג את הדברים במזכירות הפעילה. בהמשך נציג את עקרונות השיטה המוצעת בפני פורומים מקצועיים רחבים יותר בצפון ובדרום וזאת מיד לאחר החגים. ברקע הדברים, הידיעה שקיבוצינו מקדישים מדי שנה כ-35 מיליון שקלים בסעיף מרכזי זה (!).
  • "עתודות" - לפני למעלה משנה, לאחר שנתגלעו מחלוקות, חתמנו על הסכם פשרה מול "עתודות". בפועל, נכון לשעת כתיבת שורות אלו, לא יישמה כלל חברת "עתודות" את אשר היה מוטל עליה. כתוצאה מכך, מאחר ונגרמו לקיבוצים נזקים כאלו ואחרים, חזרנו למסלול הבוררות העסקית כמתחייב, וזאת מתוך מגמה להבטיח את זכויות העמיתים ככתבן וכלשונן.

 

תחל שנה וברכותיה!

 

חסר רכיב