תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

קו המשווה

25/07/2007
עמודים מנחם - אב תשס"ז (715) 9
קו המשווה
גיליון חודש אב עם הפנים לדור הצעיר וכך גם מדור זה.
מי הם צעירי הקיבוצים? עד איזה גיל נחשב אדם לצעיר? וועדת צעירים או וועדת בנים?
מה התכניות? מה עם חתונות? וכמובן שכולם מקווים שכולם יחזרו...
פנייה לקיבוצים
זה סימן שאתה צעיר
קו המשווה לעמודים אב

בעמודים אב, אנו רוצים לפגוש בפנים צעירות –
ספרו לנו:
במה עוסקת ועדת הצעירים?
בכמה צעירים מטפלת הועדה?
עד איזה גיל נחשבים ל'צעירים'?
מהם המסלולים לצעירים?
מה הקשר בין ועדת צעירים לועדת חינוך מחד וועדת קליטה או חברים מאידך?
ספרו על אירועים מיוחדים לצעירים.
חתונות???
אלו הן שאלות מנחות, נשמח לכל תוספת – סיפור או חוויה.

את החומר נא שלחו אלי עד לאמצע תמוז (שהוא תחילת יולי – 1/7),
אשמח לסייע בכל דבר ועניין,
ניתן לצור קשר, לפי הפרטים בתחתית הדף.

בתודה וברכה,
גילה


בית רימון
עד כה רק כ 20 מילדי הקבוץ השתחררו משרות חובה,
וכמעט כולם חזרו לגור אצלנו.


בבית רימון אין ועדה מיוחדת לטיפול בצעירים. המזכיר והמזכירות הם הממונים על הקשר עם צעירי הקבוץ.
עד כה רק כ 20 מילדי הקבוץ השתחררו משרות חובה, כמעט כולם חזרו לגור אצלנו.
מסלולי הצעירים לא התגבשו לידי תקנון מחייב וכתוב ונשארו אצלנו כתורה שבע"פ.
הרוב המכריע של ילדינו שסיימו את שרות החובה שלהם נמצא במסלולי לימוד ורכישת השכלה.
צעירי הקבוץ מהווים חבורה אחת עם צעירי הישוב ומטרתנו המרכזית היא ליצור מסלולים וקשר להישארותם בישוב ואחיזתם כאן בכל מעמד שבו יבחרו.
בתקופה זו אנו עסוקים בניסיון נוסף לנסח עקרונות מנחים המחזקים את היתרונות שבהצטרפות לקהילה הקיבוצית (המשולבת כראוי בקהילת הישוב הכוללת.)
אנו מקוים ומצפים שאכן יצטרפו ילדינו לחיזוק הישוב ונזכה לגדל בבית רימו דור שלישי מבני הקיבוץ.

טירת צבי
בשנים האחרונות עולה ופורחת בתוכנו שכבה צעירה ותוססת של תושבים, נקלטים, בני משק, ומצטרפים חדשים, המעורבים בחיי הקיבוץ ומרעננים את שורותינו.

בטירת צבי בת השבעים נשמרת מסורת של פיצול הטיפול בצעירים.
בוגרי י"ב עד שחרורם מצה"ל שייכים לועדת הקשר. ומסיום השרות ועד סיום "מסלול הבנים" הם שייכים לועדת הצעירים.
ועדת הקשר מלווה ושומרת על קשר במשך השהות בת שלוש השנים לפחות, מחוץ לבית. הליווי בעיקר מפנק, תומך ופועל במקרים חריגים שבהם יש צורך בהתערבות.
אחרי השירות מלווה אותם ועדת הצעירים בכל שלבי המסלול הבאים, הכוללים: תקופות של עבודה בקיבוץ, לימודים, חופש ולעתים גם 'עצמאות כלכלית'.
לאחרונה שוקדת ועדת הצעירים על שינוי וחידוש המסלול של צעירי הטירה.
טרם התקבלה ההחלטה המכרעת באסיפת החברים, אולם עד היום חשפה ועדת הצעירים את הצעתה בפני ציבור החברים, ערכה מפגשי הסברה לצעירים ולחיילים והביאה את התכנית החדשה לדיונים במוסדות הקיבוץ.
עקרונות הליבה של ההצעה הם: מסלול גמיש והעברת האחריות האישית לבנים עד שיחליטו על דרכם. כמו כן, מוצע להעביר לכל הבנים, בגין הוריהם, מענק אחיד עבור השכלה גבוהה. בהצעה החדשה שומרת ועדת הצעירים לעצמה תפקיד חשוב: לקרב את הבנים אל הבית , אל הקבוץ, ואל הקמת בית בתוכנו.
בשנים האחרונות עולה ופורחת בתוכנו שכבה צעירה ותוססת של תושבים, נקלטים, בני משק, ומצטרפים חדשים, המעורבים בחיי הקיבוץ ומרעננים את שורותינו. מגמה זו מושכת אלינו חזרה בנים שעזבו, בוגרי משקים שכנים וצעירים אחרים. אנו תקווה שזרם זה ימשך ויגבר גם בעתיד, עם החלת מסלול הבנים המתחדש.
רותי בן דוד ומיכלי קרים- מרכזות ועדות הקשר והצעירים.
כפר עציון
מסורת יפה היא "משלוח מנות" לחיילים. נציגי הועדה עם מי מהצעירים שיכולים להתפנות, עוברים את הארץ לאורכה ולרוחבה במשך יומיים ומביאים אישית את משלוח המנות המיוחד. אנו משתדלים להגיע לכל החיילים בבסיסים מסודרים, וב"שום מקום".

ועדת הצעירים מונה 4 חברים ונציג הצעירים.
תחום הגילאים שהועדה אחראית לו הוא מבוגרי י"ב עד סיום הלימודים לתואר ראשון,כלומר טווח הקשר עם הצעיר הוא כ- 10 שנים.
השנה מטפלת הועדה ב-63 צעירים, כאשר לכל חבר בועדה יש אחריות לקבוצת גיל.
הקשר עם הצעיר נוצר כבר בתחילת י"ב. אנחנו נפגשים עם מדריכי הכיתה להסבר של תקנון הצעירים, ןמלווים בבחירת התכנית לשנה הבאה,בשנת ה"ג או הצבא.
לאחר מכן הקשר עם הצעיר הוא במעקב במקום הלימוד, ההתנדבות, השרות הצבאי או הלאומי.
בשנה שעברה עסקנו רבות בהכנת תקנון צעירים חדש, כשהדגש הוא מתן מירב עצמאות וחירות לצעיר הסטודנט, ועם זאת מתן "רשת ביטחון" אישית. לצעיר יש אחריות רבה יותר בכל התנהלותו הכלכלית בתקופת הלימודים.
שנת תשס"ז היא השנה הראשונה ליישום התקנון , ועד כה אנחנו מקבלים הדים חיוביים מצד הסטודנטים.
אירועים ופעילויות של הצעירים נעשים ע"י הצעירים ובאחריותם בעידוד הועדה וכמובן במימונה
פעילויות שהיו: טיול ושבת צעירים בטבריה, יציאה מאורגנת להצגה בת"א כולל קפה ועוגה, ערב בחנוכה שכלל
משחקים וכיבוד שהכינו הצעירים, ועתה עובדים על טיול.
מסורת יפה היא "משלוח מנות" לחיילים. נציגי הועדה עם מי מהצעירים שיכולים להתפנות, עוברים את הארץ לאורכה ולרוחבה במשך יומיים ומביאים אישית את משלוח המנות המיוחד. אנו משתדלים להגיע לכל החיילים בבסיסים מסודרים, וב"שום מקום".
ולבסוף הדבר המשמח- חתונות
השנה היא שנת ברכה והיבול מצוין. עד כה התחתנו או הודיעו על חתונה 10 בנים/בנות. חלק מהזוגות יגורו בכפר עציון.
נקווה שעד סוף השנה נוסיף ונתבשר בבשורות נוספות.

מרים מרקוביץ




לביא
"יש אי שם, מישהו חושב עליך,מישהו רוצה אותך נורא..."

הועדה מונה 8 אנשים - מרכז הועדה, מרכז ו. חברים ועוד 6 חברים.
ועדת צעירים מטפלת בצעירים המסיימים תיכון עד אחרי לימודים גבוהים (גיל 29). ועדה זו מטפלת בכ- 80 חבר'ה, כאשר צעירים שמתחתנים עוברים לטיפולה של ועדת קליטה.(הגיל לא קובע) . על הנייר ישנו מסלול צעירים אך בשנים האחרונות נפרץ ומתקיים נוהג.
הועדה הנוכחית התחילה לבנות מסלול צעירים אשר יענה על בקשות הצעירים בשנים האחרונות וישמור על קשר של צעירים והקיבוץ. מסלול זה יבנה יחד עם הצעירים כמובן תוך ראיית הצד הקיבוץ. מה שכן קיים, זה חובתו של כל צעיר/ה לעשות שנת שרות לפני או אחרי הצבא וכמובן שרות לאומי/צבא או שילוב. בשנתיים האחרונות הייתה בקשה של כמה בנים לעשות מסלול הסדר. באסיפת החברים אושר להם לצאת להסדר כדבר חריג, (שירות של שנה וחצי בלבד) והנושא חזר לוועדה לדיון ולהחלטה. בלביא כל צעיר אשר רוצה ללמוד לימודים גבוהים- לומד. בן משק שהחליט לעזוב מקבל שלוש שנות לימוד מהקיבוץ בגין ההורים. ישנה אפשרות גם לצעירים אשר לא עשו י"ג תורני ללכת ללמוד יהדות אחרי הצבא/השרות הלאומי. בכל אותה תקופה מלווה הועדה את הצעירים בנושא מעבר לחדרי נעורים, בעיות ובקשות מיוחדות, חבילות לחיילים ונסיעות מיוחדות. בנוסף, יכולים צעירים המעוניינים בכך לצאת לחצי שנת טיול בחו"ל או לחצי שנה בישיבה. בתקופה הם לא מקבלים תמיכה כלכלית מהקיבוץ.
צעירים בלביא זכאים לעבור לחדר בסיום התיכון, אבל בגלל אילוצים כאלה ואחרים עוברת לפחות שנה עד שמעבר זה מתאפשר וזה גורם לתרעומת אצל אותם צעירים. מצד שני ישנם הורים שמעדיפים שילדיהם יעברו רק אחרי הצבא וישנם כאלה שלא רוצים לעבור כלל. בשנה הקרובה תידרש הוועדה לשאלת נעבר צעירים לחדרי הנעורים, כמו גם לבעיית חילול שבת.. אין בדעתנו לפעול על סמך "שמעתי ש..." אלא נקשיב רק למי שראה כדי שלא נבוא לידי עימות מיותר. (לכל מטבע יש שני צדדים ואנו מקווים לפעול ברגישות הראוייה אך גם בנחישות. אני כולי תקווה שועדת צעירים בקיבוצי תוכל לסיים את נוהל צעירים החדש בצורה הטובה ביותר ושהנוהל יהיה מקובל הן על הצעירים והן על הקיבוץ וכך נוכל לחיות בהרמוניה. כלומר, הצעירים לא ירגישו שדורשים מהם יותר מדי ומהצד השני לא תהיה הרגשה שהצעירים רק מנצלים את הקיבוץ. אני מקווה גם שבני משק המסיימים את המסלול הארוך ישובו לחיות בקיבוץ ויראו את עצמם כחוליה חשובה בהמשך קיומו.

אלון זאבי












מגדל עז
הבנים הגדולים שלנו "נושקים" לגיל 27
כך שעוד לא יצא לנו למצות את מסלול הבנים לכל אורכו.

וועדת צעירים אצלנו מלווה את כל הבנים הנמצאים במסלול בנים, ואצלנו זה אומר מסיום י"ב ועד קבלתם לחברות. הזמן המרבי להיות במסלול בנים ללא כניסה למסלול קליטה הוא עד גיל 30. הבנים הגדולים שלנו "נושקים" לגיל 27 כך שעוד לא יצא לנו למצות את מסלול הבנים לכל אורכו.
היום יש לנו כ-40 בנים בשלבים השונים, בתוספת כמה בני זוג שהצטרפו לשמחתנו. שלושה בנים כבר התקבלו לחברות, ששה בנים עזבו את הקבוץ ויש עוד כמה מתלבטים בשנת חופש.
לבנים היום יש אפשרות להיות בשלושה מסלולים: אחד לחיות בקבוץ כמו כל חבר עם תקציב אישי וחובת עבודה, כאשר בזמן הלימודים הבן מחויב ל120 ימי עבודה (אחזקת אדם ועזרה במימון הלימודים). השני הוא מסלול של עצמאות כלכלית, שבו הבן ממשיך לגור בקבוץ והוא שותף בקהילה ומשלם את העלויות שלו באופן גלובלי. מסלול שלישי הוא יציאה לשנת חופש מחוץ לקבוץ.
הבנים היום כמעט ולא מעוניינים במסלול של עצמאות כלכלית ובוחרים בהשתייכות מלאה לקבוץ גם בזמן הלימודים.
בוועדת צעירים יושבים שמונה חברים מתוכם מזכ"פ ונציג וועדת חינוך. בנוסף, לאחרונה, בחידוש מרענן ומפרה הכנסנו לוועדה שלושה נציגים מהצעירים עצמם שמביאים לנו את הקולות והמחשבות מהמקום היותר אותנטי.
מעבר לליווי האישי של כל בן והעזרה בהתלבטויות בצמתים השונים אליהן מגיע הבן, הוועדה עוסקת גם בסוגיות עקרוניות וההתאמה לשטח המשתנה.
שאלות בוערות לדוגמא: פסיכומטרי לבנים: איזה עלות קורס וכמה ימי עבודה שבועיים אנחנו נותנים לצורך הלימוד לפסיכומטרי. סוגיה נוספת, לימוד תורה לבנים ובנות, כמה שנים הקבוץ נותן, מסלול ההסדר וכו'. לפתחנו נושא של עצמאות כלכלית. האם לעודד בנים למסלול זה או להשאיר את המצב הקיים.
הפעילות לבנים משתנה מתקופה לתקופה, תלוי הרבה בחשק שלהם. אך מכיוון שהקבוץ שלנו קטן ויחסית צעיר הבנים שותפים מלאים בפעילות התרבותית הכלל קיבוצית.
בזמן הקרוב אנו מתכננים סמינר בנים מספר שתיים (הראשון היה לפני כשנתיים וחצי) לשיח מעמיק יותר בערכים הקיבוציים ועמידתם במבחן המציאות. וכן התמודדות עם המקום של הבנים כדור המשך לצד ההורים, איך מקבלים החלטות ועוד.
אנו מקווים לראות בנים רבים ממשיכים בקבוץ ולוקחים מקום משמעותי בתרומתם לכלל, הן בקבוץ והן מחוצה לו.

הדסה בן שלום


משואות יצחק
בעקבות דיונים בעניין הוחלט על הקמת ועדת צעירים שתהיה מורכבת משני צוותים ואחראית על שתי קבוצות גיל שונות:
1. לקראת סיום י"ב- סטודנטים (תוך דגש על רווקות ורווקים).
2. זוגות צעירים (עד גיל 35).

עד לשנה האחרונה לא הייתה במשואות יצחק ועדת צעירים, לאחרונה עלה הצורך בהקמתה של ועדה זו. ועדת צעירים במשואות כפופה למזכיר פנים ומורכבת מנציג/ה מועדת קליטה, מתנדבים צעירים ומנודבים ע"י הצעירים. הועדה מתוקצבת בהתאם לצרכיה לפי תכנית שנתית המובאת לאישור מזכיר פנים.

בעקבות דיונים בעניין הוחלט על הקמת ועדת צעירים שתהיה מורכבת משני צוותים ואחראית על שתי קבוצות גיל שונות:
3. לקראת סיום י"ב- סטודנטים (תוך דגש על רווקות ורווקים).
4. זוגות צעירים (עד גיל 35).

תוך שימת דגש על המטרות העיקריות שלנו:
1. לקשר ולגשר בין מוסדות המשק השונים לבין הצעירים.
2. לשמור על קשר על מנת שמשואות תהיה צומת החלטה לבני המשק החוזרים מהתנסויותיהם השונות. אנו זקוקים לצעירים, בני המשק, הרואים את עתידם איתנו גם לאחר תקופות התנסות מחוץ למשואות יצחק.
3. הועדה מעונינת לפרוש כנפיים על כל בני המשק בלי קשר איפה הם נמצאים ומה מעמדם.

בשל האופי השונה של שתי הקבוצות סוג הקשר מגוון אף הוא.

כללי:
· הפצת עלון המשק במייל לכל בני המשק לדורותיהם ללא הגבלת זמן ומקום.
· קיום פעילויות חברתיות תקופתיות ע"מ להפגיש בין שכבות הגיל השונות.

בנות שירות חיילים/ות:
· עם בנות השירות לאומי והחיילים הקשר מתבטא בחבילות חיילים (צ'ופרים מתוקים שמגיעים לחייל/ת ובת השירות אחת לחודש).
· החזרת ביקור חיילים ובנות שירות באשר הם ברחבי הארץ.
· תיאום מפגשי עדכון תקופתיים בין בת השירות/ החייל/ת עם ועדת קליטה.
· תיאום מפגש לקראת סיום השירות עם מזכיר פנים ומנהל משאבי אנוש ע"מ לאפשר נחיתה רכה באזרחות.
· הכוונה ללימודים על תיכוניים.

זוגות הצעירים:
· מפגשים תקופתיים של הזוגות שגרים מחוץ למשק עם הזוגות שבמשק.
· מפגשים עם בעלי תפקידים במשואות יצחק.
· הכוונה למעונינים בעבודה בענפי המשק השונים.
· טיולים/ שבתות/ מפגשים לגיבוש השכבה הצעירה.

הועדה מתחילה לרקום עור וגידים בימים אלו ולכן נשמח לעדכן בהמשך על פעילותינו ומסקנותינו.

מוריה גוזלנד ואיילה חורש


ניר עציון
אנו עדים לאחרונה לתופעה מרעננת של בנים ובנות הנישאים בתקופת "הסדר הצעירים" ובוחרים להתגורר במקום


ועדת חינוך בניר עציון אחראית לבני הנוער עד לסיום לימודיהם התיכוניים. ועדת קשר המורכבת מהורים מתנדבים, שולחת חבילות ושי לחגים לחיילים ולבנות השירות הלאומי.
עם שחרורם מהשירות יכולים צעירי המשק לבחור בשני מסלולים: האחד, מועמדות לחברות והמסלול השני ( אשר הצעירים, רובם ככולם, בוחרים בו), נקרא אצלנו "הסדר צעירים".
"הסדר צעירים" מאפשר לצעירים להשהות את החלטתם לגבי הצטרפות לישוב או עזיבתו עד גיל 28. בזמן זה, הם יכולים לעבוד ( במשק או מחוצה לו ), לטייל או ללמוד – בהתאם לרצונם.
מגיל 20, מועבר מדי חודש לתקציב האישי של כל צעיר סכום כסף המיועד ללימודים גבוהים, ומצטבר לגובה שכר לימוד לשלוש שנים באוניברסיטה. המשק אינו מממן כלכלה ושכר דירה לצעירים בתקופת לימודיהם. כל בן/בת משק המתחתן, זכאי לתקציב חתונה המתעדכן מעת לעת.
ניתן לשכור חדר במשק לרווק ודירת שני חדרים לזוג צעיר במחיר מסובסד לשנתיים. לאחר מכן מחיר שכר הדירה הוא ראלי.
אין אצלנו ועדת צעירים ואכן, סוגיית הקשר עם צעירינו לוקה בחסר.
למרות זאת, אנו עדים לאחרונה לתופעה מרעננת של בנים ובנות הנישאים בתקופת "הסדר הצעירים" ובוחרים להתגורר במקום, בשלב הראשון כתושבים ובהמשך, אולי ירצו להצטרף אלינו כחברים מן המניין או על פי מסלולי קליטה חדשים שאנו דנים בהם כיום.


ניר עציון


עין הנצי"ב

מדי ראש השנה מתקיימת "קבלת פנים" לקבוצת הצעירים הנכנסת. "אסיף" – מדי סוכות: הרצאות של סטודנטים על יצירותיהם ומחקריהם. על האש ל"בעור חמץ" לפני חג הפסח, טיול לילי בט"ו באב...

בעין הנצי"ב ועדת צעירים אחראית על כל הבנים והבנות (80 במספר) מח"י עד כ"ח.
הועדה מלוה את הצעירים מפסח של כתה י"ב ועד סיום לימודיהם או עד שהם עוברים מיוזמתם לועדת קליטה למסלול תושבות או חברות לפני גיל 28.
תחומי הפעילות:
· עזרה והכוונה במציאת מסלולים תורניים / י"ג התנדבותי;
· ליווי הבנים בשרות הצבאי / הלאומי;
· עם חזרתם הביתה במהלך "שנת העבודה" – פעילות תרבותית וחברתית שנבנית עם הפנים לזמן שיהיו סטודנטים ויהוו את החברה הצעירה בשבתות ובחופשות;
· הפעלת מסלול "נוהל בנים".
· מעקב ועזרה במהלך שנות הלימודים.
והכי חשוב: אוזן קשבת וקשר אישי עם כל צעיר וצעירה.

נוהל "מסלול הבנים": ביסודו של הנוהל עומדת הגישה שאנו מעוניינים לקלוט את כל בנינו בתוכנו, לאחר שמילאו חובותיהם הלאומיות והתאפשר להם למלא את משאלותיהם ולסיים את לימודיהם האקדמיים (תואר ראשון).
מסיום לימודי התיכון ועד סיום הלימודים האקדמיים מחולק המסלול לארבע התקופות הנ"ל ומאפשר "פסק זמן" של עד שנה וחצי בזמן הנוח לבן /בת.
ההסדרים הכספיים של הלימודים מופרטים – ניהול עצמי של כל הוצאות הלימודים והקיום. קיימת חובת עבודה של 750 ש"ע בשנה בקיבוץ. מעבר לכך – מתאפשרת התפרנסות עצמית.

מה עושה הועדה? אחת לכמה חודשים מבקרים נציגי הועדה את כל המשרתים בי"ג, בצבא, בש"ל ובדירות הסטודנטים.
הועדה דואגת לשמור על קשרים עם כלל חברי הקיבוץ – באירוח הצעירים בלילות שבת / סעודה שלישית בבתיהם. ועוד ארועים מיוחדים: מדי ראש השנה מתקיים מפגש שנתי ו"קבלת פנים" לקבוצת הצעירים הנכנסת. "אסיף" – מדי סוכות: הרצאות של סטודנטים על יצירותיהם ומחקריהם. "בעור חמץ" על האש לפני חג הפסח. טיול לילי בט"ו באב ועוד אירועים ביוזמת הצעירים בתמיכה ובעידוד של הועדה.

ומה עם חתונות? יש ברוך ה' ואנו שמחים עם כל זוג ושבעתיים שמחים על הישארותם בינינו.

גדליה קרן




שלוחות

טיולים, שיעורים, מסיבות ומתנות,
תודו שאין כמו בשלוחות


וביום הראשון לסיום התיכונים,
עלינו החברה הטריים נופלים.
דיור, התנדבות למשימות, מכינות ומדרשות.
תחילה- מסיבה, כמובן בבריכה.

בהמשך צבא או שירות לאומי מלווים,
נסיעות לביקור "יוד גימלים" וחיילים.
יש משימה מיוחדת למבינים,
מכירה בכלבו בימי שישי "רק" לצעירים.

שנת עבודה בענפים,
למימון הלימודים.
ועוד תשעים י"ע כל שנה, ל...
חינוך "חינם" עד סוף האוניברסיטה.
וטיולים, שיעורים, מסיבות ומתנות,
תודו שאין כמו בשלוחות.







חסר רכיב