תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

הגדה ירוקה

05/04/2009
עמודים אדר - ניסן תשס"ט (731) 5
הגדה ירוקה
על ניקיון, לכלוך ומה שביניהם
חדווה אריאל

"יש בטיול הזמנה להתבוננות פנימית וחיצונית ולפיתוח הקשב
הטיול בטבע הוא תהליך שמטעין מצברים, לעיתים הוא זה שמחולל בנו שינוי פנימי"
חדווה אריאל, על איכות הסביבה ודרך הלימוד

כפרפראזה על הביטוי השגור "תמונה אחת שווה אלף מילים", אפשר לומר כי טיול (טוב) אחד שווה אלף תמונות.
על טיול אחד ארוך במיוחד מסופר בספר שמות, טיול שבו נולדנו והתגבשנו כעם. כולנו, בתום ימים רבים של עיסוק בניקיון הבית מצווים לצאת למסע שורשים בו נתעסק בזיכרון ההיסטורי של כל אחד מאיתנו; ובליל הסדר נתכנס כדי לספר על המסע ההוא שערכו אבות אבותינו מעבדות לחירות. כי "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". משה רבנו הוציא את עם ישראל ממצרים ו"טייל" עמם במדבר ארבעים שנה, עד שלבסוף הביא אותם לפתח הארץ המובטחת. הוא לא משך את הזמן "סתם כך", ללא סיבה; משה הנהיג את תהליך הטרנספורמציה החשוב ביותר בתולדות עם ישראל תוך כדי המסע במדבר.

שביל באמצע, שביל בצד
חיי סובבים סביב טיולים. כמדריכת טיולים אני רואה בטיול פוטנציאל נדיר ללמידה, למפגש עם תחומי דעת רבים ומגוונים והזדמנות נדירה למפגש אינטנסיבי עם אנשים.
יש בטיול הזמנה להתבוננות פנימית וחיצונית ולפיתוח הקשב; אין כמו התבוננות שקטה תוך כדי טיול, זו הדרך הבטוחה להפוך לחכם יותר. הטיול בטבע הוא תהליך שמטעין מצברים, ויחד עם זאת שהוא מאתגר אותנו פיזית, לעיתים הוא זה שמחולל בנו שינוי פנימי.
בימים אלה, כשאפשר להריח את האביב שמסביב ומנגד החורף עוד לא אמר את מילתו האחרונה, אני מטיילת במרחבים ורואה מול העיניים את הטבע שמתעורר בשילוב של ניגודים. העצים עדיין עירומים, עלים ירוקים בצבע רך מציצים על הענפים ולמרגלותיהם מרבדי פריחה בשלל צבעים עזים. ובעונה מרגשת זו של לידה והתחדשות אני מספרת למטיילים שעם ישראל זוכה לחגוג את הולדתו שלו.
בשנים האחרונות מצאתי את עצמי מפנה תשומת לב מיוחדת בטיולים שלי לנושא האקולוגיה, ואני מרבה לשוחח עם המטיילים על "אקולוגיה - אבל בגובה העיניים".

למה דווקא אקולוגיה ? ולמה דווקא בטיול ?
"כולם מדברים על מזג האוויר, אבל אף אחד לא עושה משהו בנידון", אמר מרק טווין.
תכל'ס הוא צדק. את התחממות כדור הארץ ואת מיעוט הגשמים מרגישים כולנו. מזג האוויר פשוט משתגע. ובניגוד למרק טווין, אני באה להגיד שהממשלה והתעשייה חייבות להוביל שינוי משמעותי!! אבל הדבר החשוב הוא שגם כל אחד מאתנו יכול להירתם למשימה ויפה שעה אחת קודם. את ההזדמנות שלי לתרום לשיפור פני הסביבה מצאתי בטיולים שאני מדריכה, שהרי הטיול הוא הזמנה למפגש עם נושאים, והזדמנות לשיחה ולהתלבטות. גיליתי שנושא חשוב זה יכול להוביל לשינוי בהתנהגות של כל אחד מאתנו.
תוך כדי טיול, כשאנחנו מנותקים מהבית ונמצאים בסביבה לגמרי אחרת, פנויים מהעיסוק היומיומי, יש זמן להקשבה חדשה, ולהתמודדות עם הנושא הירוק הזה. למרות שרוב המטיילים לא מחבקים עצים, גיליתי שכשמדברים לאנשים מלב אל לב, מתבוננים בדוגמאות מהשטח ומציעים חלופות להתנהגות היומיומית שלנו, אנשים נפתחים, מקשיבים, ולבסוף מתברר גם שכולם מאמינים בזה.

חפֵצים בסביבה ירוקה
בכל מקום בו אני מטיילת, אני משתדלת להציף את נושא איכות הסביבה כחלק מתוכנית הטיול. אך יש לי טיול ספציפי אחד בו אני באמת מרבה לעסוק בתחום האקולוגי עם המטיילים. הטיול נעשה באחד מהאתרים האהובים עלי, ב"חוות חפציבה", השוכנת ליד העיר חדרה, שבימים אלו משוקמת על ידי חברת החשמל. הטיול בחפציבה ובנחל חדרה הסמוך מזמן מפגש מלמד ומרגש עם איכות הסביבה.
בשטח קטן, יחסית, אנו פוגשים את נחל חדרה הנחשב למזוהם בנחלי ארצנו ועובר ניסיונות שיקום. בחורף צופים הקורמורנים החונים בהנאה על צמרות העצים במטיילים,
ובתי-החווה שעברו תהליך שיקום, שימור ושחזור עומדים זקופים גאים. בהמשך מתנשאת תחנת הכח "אורות רבין", שמשתמשת בפחם אבן כדי שיהיה לנו חשמל בשפע, ועצי האקליפטוס שהם בני מאה ויותר מחביאים דיונות זהובות סמויות מן העין... מתנת אלוה, הכול נמצא על דרך המטיילים לשפכו של הנחל לים.
על מה מדברים בטיול כזה? לא על החור באוזון או התחממות כדור הארץ,
דווקא יותר חשוב לי לדבר על דברים ורעיונות פשוטים, שקל ליישם אותם בחיי היומיום.
"הפשטות היא האלגנטיות בשיאה", אמר ר. שארמה, בספרו 'חכמת המנהיגות'.
ופשטות זה להתחיל בבירור של הדברים הבסיסיים:
מה זו פסולת? מה יש בפסולת שאנו מייצרים? מה עושים עם האשפה שלנו?
למה חשוב לייצר פחות אשפה? מהו מִחזור? למה חשוב למחזר?
ומה פירוש להשתמשוב?

כמה עובדות – האם ידעתם?
• שכל אחד מאתנו מייצר ביום 2 ק"ג אשפה, שהם 700 ק"ג אשפה בשנה ו-50 טון במהלך כל החיים?
• שישראל נמצאת במקום השני בעולם בייצור אשפה לנפש?
• שכל אחד מאתנו "מייצר" בממוצע 2 שקיות ניילון ביום? וכל המדינה ביחד "מייצרת" כ-14 מיליון שקיות ניילון ליום... לא יאומן, הא?
• שנפח הפסולת השנתית שלנו שווה ל-50 מגדלים בגובה של מגדלי עזריאלי?
האם אפשר בכלל לדמיין את זה?

טיול אל המקורות
הטיול האקולוגי מפגיש אותנו עם המקורות מזווית פחות מוכרת, כיוון שהנושא האקולוגי תופס מקום נכבד ביותר במקורות שלנו, הן במקרא והן בספרות חז"ל.
את נח אפשר לקחת כדוגמה בתור אבי החברה להגנת הטבע;
נח היה, למעשה, האדם הראשון שדאג למחסורם של בעלי החיים, לא לתועלתו האישית, אלא כערך בפני עצמו. בהתבוננות בסיפור המקראי אנו שואלים את עצמנו - מה בעצם היה אכפת לו אם יחסר בעולם איזה ג'וק או פשפש? העולם הולך לקראת חורבן והוא יוצא לאסוף מן החיה הטמאה שניים ומהטהורה שבע, על פי הציווי האלוהי... אלא מה? הסיפור מבקש למסור מסר חשוב - שהעולם שלם ואי אפשר, חלילה, שתחסר ולו חיה אחת. דרך הסיפור המוכר של נח והמבול, אנו לומדים מהי האחריות המוסרית שיש לנו כבני האדם לשמור על עולם החי (הצומח וגם הדומם) לצורך המשך קיומו של העולם ולצורך קיומנו אנו.

סוף שהוא התחלה
עוד מעט מגיע ליל הסדר בו אנו נוהגים לפתוח את הדלת פעמיים;
בתחילת הערב, ב"הא לחמא עניא", אנו פותחים דלת אל העבר, ובפעם השנייה, בסוף הסעודה, פותחים דלת לעתיד, ומזמינים את אליהו הנביא לבשר לנו על עתיד טוב יותר.
כשאנו לומדים מן העבר אנו יכולים להשתדל בהווה למען עתיד טוב יותר.
כעת, כשהאביב מסביב, אנו נמצאים בעונה של סוף והתחלה, ולמי שאוהב לעשות חשבון נפש פנימי יש מקום להרהר באפשרות שלא מוכרחים לעשות חשבון נפש רק לאחור,
לעיתים אפשר לעשות זאת גם מראש.
לכן אני מאמינה שעשייה כנה של כל אחד מתוך רצון טוב, יכולה לחולל פלאים בארצנו, ושישראל יכולה להפוך למעצמה אקולוגית תוך שנים ספורות.
מי ייתן ו"יציאת ישראל ממצרים תשאר לעד - האביב של העולם כולו" (הרב אי"ה קוק).
חסר רכיב