תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

תנועה בתנועה

05/04/2009
עמודים אדר-ניסן תשס"ט (731) 5
תנועה בתנועה
על שולחן המזכ"ל

נחמיה רפל

 

הוועדה הרעיונית-מדינית – התכנסה לישיבת סיכום מערכת הבחירות לכנסת ה-18. כזכור, בגיליון הקודם של "עמודים" התייחסנו לתוצאות בראשי פרקים, וכאן נוסיף 3 הערות:

א.      הקיבוץ הדתי הוא מעוז "הבית היהודי". אמנם לא-מעטים הצביעו ל"איחוד הלאומי", ל"ליכוד", ולמפלגות אחרות, אך דומה שאין ריכוז כה גבוה למצביעי "ב" יותר מאשר בקיבוצי התנועה שלנו: כמעט 50% מהקולות הכשרים ניתנו למפלגת "הבית היהודי".

ב.      ישנה תנועה ימינה. בבחירות הקודמות הצביעו למפלגות הימניות כ-69% ממצביעי הקיבוץ הדתי, ובבחירות האחרונות שיעורם עלה ל-82%.

ג.       יש ירידה בתמיכה בכל המפלגות בעלות האוריינטציה החברתית-סוציאליסטית, ויש התחזקות של המפלגות המדברות על כלכלה קפיטליסטית.

הוועדה דחתה את הדיון בשינוי שיטת הבחירות למועד בו תהיינה הצעות קונקרטיות מצד המפלגות הגדולות. עם זאת, הוצע ליזום כנס שיעסוק בנושא "מְשִילוּת מול יִצּוּגִיוּת", ובו לבחון את מקומן של קבוצות אידיאולוגיות במערך הפוליטי החדש.

 

נציגי  מרכז יעקב הרצוג – השתתפו בכינוס ראשוני וייחודי: "כנס לימוד ומפגש של רשת בתי המדרש בישראל". את הכנס יזמו – וכמובן מימנו – איגוד הרבנים המתקדמים האמריקאים ומועצת הרבנים המתקדמים בישראל, דהיינו: התנועה הרפורמית. סביב שולחנות עגולים למדו בחברותות מאות גברים ונשים, שבאו מעולמות שונים, ומנורמות שונות של התייחסות ל"שולחן ערוך". כולם באו מתוך רצון ללמוד ביחד, לגשר על פני המחלוקות שבאורח החיים היומיומי כדי לקדם את עם ישראל. הטקסטים וארון הספרים היהודי משותף לכולנו, והיכולת לגשר על פני ההבנות השונות אפשרית כנראה רק בלימוד משותף. יהיו בוודאי שיחלקו על עצם הנכונות לשבת וללמוד עם רפורמים וחילוניים, ויהיו בוודאי אחרים שיתמכו. אנחנו הקמנו את "מרכז יעקב הרצוג ללימודי יהדות" כדי שיהיה פתוח לכל הרוצה ללמוד, וברוח זו הצגנו את עצמנו ואת תוכניות הלימוד המגוונות הקיימות במרכז.

 

"הקרב האחרון על דגניה" – הוא סרט דוקומנטארי, שצולם במשך כשנתיים בקיבוץ דגניה א', ובו תיאור-תיעוד המעבר של הקיבוץ הראשון (שבשנה הבאה ימלאו 100 שנה להקמתו) מקיבוץ שיתופי לקיבוץ מתחדש. הסרט הוצג בהקרנות מוקדמות למזכירי קיבוצים ולבעלי עניין, מתוך ציפייה שהוא יוזמן על-ידם להקרנה בקיבוציהם ובסמינרים שונים, ויעורר דיון על הנושא.

לצופים שונים יש כמובן דעות שונות על הרמה האמנותית של הסרט, אך אין ספק שהוא יכול לעורר דיון מזווית ראייה מעניינת.

 

"אמת מארץ תצמח" היא הכותרת שניתנה לסמינר סופשבוע של חברי התנועה. 118 חברות וחברים, נציגי רוב קיבוצינו, התכנסו יחדיו, וחוו "שבת אחים גם יחד" פשוטו כמשמעו. במהלך שני הימים הוקדש הזמן – מלבד עונג השבת בתנאי אירוח מעולים – לארבעה נושאים. ביום שישי נערך טיול, בהדרכתו של נחום ברוכי, שתחילתו ב"מצפה מודיעין" וכותרתו: "ירושלים הרים סביב לה". התכוונו להקיף את עיר הקודש ולצפות אליה במסלול העובר מנבי סמואל, דרך תל אל פול, הר הצופים, ארמון הנציב, ועד הקסטל, אך שמחנו לשנות את המסלול המתוכנן בעקבות גשמי ברכה שהחלו לרדת בנקודת ההתכנסות. מסלול הטיול עבר הסבה לסיור "בעקבות לוחמים", והמשתתפים קיבלו מנה גדושה של אהבת המולדת על רקע יופייה של ארצנו.

בליל שבת שוחח יוחנן בן יעקב על הרומן בהמשכים בין תנועת הקיבוץ הדתי לבין תנועת הנוער בני-עקיבא, החל מימיהן הראשונים של שתי התנועות ועד ימינו אלה, והצביע על הפערים ההולכים וגדלים מחד, ומאידך על האתגר העומד בפני המבקשים לצמצמו. בשבת בבוקר הרצה ד"ר צבי צמרת, מנכ"ל יד יצחק בן-צבי, על "הציונות הדתית לאחר הבחירות". מראש לקחנו בחשבון שההתכנסות נערכת כעשרה ימים לאחר הבחירות, ובלי לדעת את תוצאותיהן החלטנו להתבונן על המגזר שלנו, בבחינת מבט קרוב-רחוק על העבר, ההווה והעתיד. שתי ההרצאות המצויינות השאירו חומר רב למחשבה, ואתגרים גדולים לעשייה. בשבת בצהריים רצינו לטייל בחורש מעלה החמישה, ושוב שמחנו להישאר במלון בגלל הגשם. יהושע אניקסטר נענה לבקשתנו, ובזמן שהתפנה סיפר על ימיו בשבי המצרי, סיפור אישי-היסטורי-אקטואלי עם לקחים רבים לפרשת גלעד שליט, שכולנו מייחלים לשובו במהרה ובשלום. במוצאי-שבת הציגה פזית ליכטמן, בוגרת בית הספר לתקשורת "מעלה" את הסרט: "הרי את". פזית הכניסה אותנו לעולמה כיוצרת, המתבוננת על עולמם של צעירינו מבפנים ובאמצעות הכלים האמנותיים שמעמידה לרשותנו ההתקדמות הטכנולוגית מגיעה לתובנות מדהימות. היה מעניין מאוד!

 

המזכירות הפעילה נפרדה מגברי בר-גיל, מזכיר התנועה הקיבוצית שסיים קדנציה של 9 שנים. בכך הסתיימה התקופה בה כיהנו שני מזכירים בראשות התק"צ, אחד מקיבוצי "איחוד הקיבוצים והקבוצות" והשני מ"הקיבוץ הארצי", ושתי התנועות סיימו את איחודן לתנועה אחת, ששמה: "התנועה הקיבוצית".

בשיחה עם גברי עלו נושאים מגוונים: תפקידה של המנהיגות בשעת משבר; התפתחות הקיבוצים בעשור האחרון; יכולתן של התנועות הקיבוציות להוות ראש גשר בבניית אמנה חברתית במדינת ישראל; המעבר משימת הדגש על ערך העבודה ליעד ההתפרנסות; שיתופי פעולה עם תנועת המושבים ועם עיירות הפיתוח, ועוד. בסיום השיחה הודינו לגברי על שיתוף הפעולה הנעים והפורה שהיה לנו בעבודתנו המשותפת.

 

פורום ההתיישבות הוא פורום בו יושבים נציגי כל תנועות ההתיישבות, ובו מתואמת העבודה שלהן עם מוסדות השלטון בכל הקשור לקרקעות והתיישבות. לאחרונה התארח בפורום מר ירון ביבי, ראש מינהל מקרקעי ישראל, וניתנה לכולנו הזדמנות חשובה לבחון יחדיו את הסוגיות העומדות על הפרק, והנוגעות לכולנו. בסיכום הישיבה הוחלט על הקמת שלושה צוותי עבודה משותפים לתנועות המיישבות ולמינהל מקרקעי ישראל, בתחומים: הרחבות קהילתיות, שיוך דירות וחוזי החכירה. אנחנו מקווים שנשכיל לעבוד יחדיו ולהגיע להסכמות שתאפשרנה לקיבוצים ולמושבים בנייה והתפתחות.

 

                                                                                      

אגף משק

עקיבא פלק

 

מים - תפילות הודיה אישיות של אגף המשק על הגשמים בהם בורכנו בשבוע האחרון. גשמים אלה הצילו, במלוא מובן המילה, חקלאים ברבים מאזורי הארץ.

בתחילת שנת  2009 החליטה רשות המים לקצץ את  מכסת המים לחקלאות בכ-50%, על בסיס מכסת המים לשנת 2007. בכך נגזר על חקלאים בגליל לעקור שטחים נרחבים של מטעים ועל חקלאים באזורים אחרים לצמצם מאוד את שטחי החקלאות.

התאחדות חקלאי ישראל, ואנו בתוכם, עוסקים רבות בנושא זה ומנסים להקל את רוע הגזרה. כאן המקום להזכיר את יוסטה בלייר ז"ל שהיה מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל והלך לעולמו לפני כשלושה שבועות. אנו משתתפים בצער המשפחה של יוסטה ובאבלם של כל החקלאים שנהנו במשך שנים מעשייתו הברוכה.

נקווה שימצא מחליף הולם שיוכל להמשיך ולהוביל מוסד חשוב זה.

 

סיוע לקיבוצינו - האגף עוסק בסיוע בתחומים רבים לקיבוצינו, ביניהם התמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי, ייצוג במוסדות שלטון ועוד.

 

המשבר הכלכלי - לכל קיבוץ עיסוקיו הספציפיים ואנו משתדלים להתאים "חליפת ייעוץ" ללקוח. יש העוסקים בייצוא לאירופה, ארה"ב וארצות נוספות בתבל. אלה נפגעים פעמיים לפחות - פעם אחת כתוצאה מהתחזקות השקל מול המטבעות המקומיים ופעם שנייה בצמצום משמעותי של ההזמנות על ידי הלקוחות. בחודש האחרון מסתמן היפוך והשקל נחלש מעט (מול הדולר בעיקר) ובכך משתפר מצב התקבולים.

יש העוסקים בשיווק מוצריהם לשוק המקומי ואף כאן כבר ניכר המיתון והצמצום בהזמנת מוצרים שונים. הפגיעה ניכרת במפעלים המספקים מוצרים לחקלאים. ניכרת תגובת שרשרת - היינו החקלאי לא מצליח לייצא את תוצרתו לחו"ל (בריטניה) וכתוצאה מכך מתקשה לשלם תמורת שירותים שקיבל.

אנו מלווים, כאמור, את היצרנים שלנו בעצה, בהארה ובהערות ומקווים שהמצב ישתפר.

 

לווי קיבוצים - אנו ממשיכים להשתתף תדיר בישיבות הנהלות כלכליות של חלק משמעותי מהקיבוצים ושמחים לציין שיותר משהפרה רוצה להניק, העגל רוצה לינוק. הצענו לאחדים מקיבוצינו לצמצם השתתפותנו בישיבות ההנהלות הכלכליות והתבקשנו להמשיך וכך אנו עושים, ובשמחה.

 

שיתוף פעולה אגפי הכלכלה והחברה - לכל העוסקים במלאכה בקיבוץ הדתי ברור שכלכלה וחברה "הולכים יחד". לאור זאת מתהדק שיתוף הפעולה בין האגפים ואנו נפגשים יחד בישיבות בקיבוצים שונים ומשתדלים לתת מענה הולם לצרכים החברתיים / כלכליים.

כך בקיבוצים קטנים בהם יש צורך לעבות את האוכלוסיה בדרכים ואמצעים שננקטו בשנים האחרונות בתנועה הקיבוצית ושכנראה לא יפסחו עלינו.

 

ולסיום - אנו תפילה, יחד עם כל עם ישראל, להמשך שפע משמים וברכת ה' לעולם ומלואו.

 

מחלקת דור צעיר

רזי בן יעקב

אחד חדש בשני תפקידים חדשים

רזי בן יעקב עובר לעשייה

 

על עצמי: נולדתי בכפר עציון. נשוי + 2 דרדקים. לאחרונה חציתי את ה-30 (הגיע מהר משחשבתי). חבר קיבוץ (הכי צעיר בגיל אך לא בוותק). לפני הצבא למדתי בשילוב בעין צורים. עבדתי בבית ספר שדה בכפר עציון, בבני-עקיבא ישראל, ולאחרונה שבנו משליחות בהונגריה מטעם בני-עקיבא העולמית (בירה אירופית זה ממש לא בשבילי). לומד כבר 8 שנים לתואר ראשון בהיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה הפתוחה (למה למהר?).

וקצת יותר מעמיק: מאוד מאמין ברעיון הקיבוצי, אך הרבה יותר מכך בערכים שלשם יישומם הוא הומצא. קצת נאיבי. לפעמים תמים. חושב שבעזרת חינוך אפשר לשנות את העולם. אשתי אומרת שאני פילוסוף ודווקא לי נדמה שלא תמיד אני מצליח לרדת לעומקם של דברים. מאוד מוטרד מהמגמות המקצינות שמתגברות בציונות הדתית ומחפש דרכים לחזק את דרך האמצע. הארכתי.

על התפקיד: חצי משרה – נוער. חצי משרה – דור צעיר (בוגרי צבא עד סיום ההתלבטויות וההתיישבות). שתי קבוצות גיל שתמיד יש הכרח להשקיע בהן. הן העתיד שלנו - ממש לא כסיסמה. המשימה היא לקשור את הנוער והצעירים לקיבוצים ולתנועה, ולהביאם לידי כך שיצטרפו ושייקחו את המשא רב השנים על כתפיהם.

נוער – ליצור תשתית חינוכית לרעיון הקיבוצי, לדרך החיים שלנו, לערכים העומדים בבסיס עולמנו ולמקומנו בחברה הישראלית – ליווי צוותי החינוך ומדריכי הנוער, הכנת חומרי הדרכה בנושא (שאינם קיימים לחלוטין!), הכוונת סניפי בני-עקיבא הפועלים בקיבוצים.

דור צעיר – לקלוט צעירים באופן יזום לקיבוצים ולהירתמות למשימות לאומיות שהקיבוץ הדתי והקיבוצים נוטלים על עצמם – ליווי ועדות צעירים וקליטה, גיבוש קבוצות צעירים סביב ערכינו, יצירת איזון בין רוח לחומר על ידי מתן דגש ומשקל על שיח ערכי ופחות על פנקסנות.

ובפועל: מקיים סבב שיחות עם רכזי החינוך, מדריכי החטיבה והתיכון, קומונריות, מרכזי ועדות צעירים וועדות קליטה (6 גורמים בכל קיבוץ כפול 19 קיבוצים - מזל שיש קיבוצים שבהם לא כל התפקידים מאוישים...). שותף לארגון ימי תוכן לצוותי החינוך. משתתף בפורומים של רכזי החינוך ומדריכי החטיבה-תיכון. הצטרפתי לצוות חינוכי של המטה השיתופי (יש שם אווירה מיוחדת של דאגה לעתיד החברה הישראלית – אין את התחושה הרווחת כל כך בציונות-הדתית של התנשאות ו"השוואת עגלות"). מחפש קשרים (ותקציבים) במשרד החינוך. בודק שיתופי פעולה עם נאמני תורה ועבודה. מגבש קבוצת צעירים שיהיו מדריכים בסמינריוני קיץ לנוער. לומד את מסדרונות דובנוב 7.

Dor-tzair@kdati.org.il

מחלקת חברה

מנוחה זכאי

 

שלום חברים!

דילגתי חודש כדי לסכם בבת אחת את כל שלושת קורסי המנהיגות שהסתיימו.

בצפון – התנהל הקורס עם 17 משתתפים מכל קיבוצי הצפון, כולל ניר עציון. הקורס היה מיועד בעיקר להעצמת המשתתפים בגילאי 45-55, אנשים שכבר חוו וחווים עשייה ציבורית. כפי שמעידים המשתתפים, הקורס בהנחייתו של שמעון פאר היה מרתק ומלמד והם יצאו נשכרים ביותר.

בדרום – התנהל קורס מנהיגות צעירה עם 15 משתתפים מכל קיבוצי הדרום, כולל   משואות יצחק ובני דרום. הקורס הונחה על ידי ניתאי מלמד וחדר עמוק ללבם של המשתתפים. במהלך הקורס פרץ מבצע "עופרת יצוקה" שאילץ אותנו לבטל מפגש אחד – ולהוסיף מפגש נוסף בסוף הקורס. בהמשך הלחימה החלטנו לא לוותר על הקורס ואכן כמעט כולם הגיעו למפגשים המתוכננים שהועברו לבארות יצחק במקום שיתקיימו ביבנה המופגזת.

את מפגש הסיום, שהיה כבר לאחר "עופרת יצוקה", ערכנו בסעד ועלומים. פתחנו אותו בסיור מודרך ותצפית לכיוון עזה, עם קב"ט המועצה וחבר עלומים, והמשכנו למוקדי ה"אדום אדום" שמול בארי. קינחנו בעבודה מסכמת בסעד.

בגוש עציון – התקיים לראשונה קורס מנהיגות צעירה ל-14 משתתפים מ-3 קיבוצי הגוש.   גם קורס זה הונחה על ידי ניתאי מלמד וחדר עמוק לנפשם.

הקורס היווה תגלית למשתתפים – הם גילו שיש קיבוצים שכנים / אחים במרחק נגיעה – ואין ביניהם כל מגע, הם בהחלט חושבים לתקן את העניין...

כיוון שרוב המשתתפים בקורס זה הם עובדי חוץ וכמחציתם תושבים, הקורס התנהל לראשונה בפורמט שונה – בשעות אחה"צ – ערב (17.00-21.00) ונפגשנו רק ליום ארוך אחד שכלל בוקר וצהריים בהתחלה ועוד יום ארוך – מהצהריים ועד הלילה, לסיום.

מתכונת זו נראית לי כמתאימה יותר ויותר לכל הקורסים מסוג זה, כיוון שפחות ופחות ניתן יהיה לצאת ולהפסיד ימי עבודה.

את סיום הקורס חגגנו ב"רוג'ים א-נאקה" משטרה בריטית ירדנית הניצבת על הר בקצהו המזרחי של גוש עציון – כמעט מעל עין גדי... מקום מהמם ביופיו המדברי כשברקע פוסעות להן שיירות גמלים...

העניין היה כרוך בלוגיסטיקה מורכבת – כמו ארגון גנראטור, שולחנות, כיסאות, מחצלאות, פויקה וכדו' – אבל מסתבר שמדובר במנהיגים מיומנים שהכל קטן עליהם והיה פשוט מהמם! בימים אלה אנו מקיימים דיונים במזכירות הפעילה ובאגף החברה על המשך קיומם של קורסי המנהיגות או מעבר לפרויקט אחר – על רקע ארגון של מחלקת החברה, משימות, דור צעיר – לקראת סיום תפקידי בסוף יוני אי"ה, וכניסתו של יהושע מוזט במקומי, והחלוקה בינו לבין רזי בן יעקב – דור צעיר.

 

טיול בנות שירות לאומי - בנות השירות הלאומי בילו יומיים בטיול באזור ים המלח. רצה הגורל והגשם המועט שירד השנה ירד דווקא ערב הטיול, כך שהיו מעט שיטפונות בנחלים, מה שגרם לשינוי קל במסלול, וגם לכך שזכו לראות איזו שהיא זרימה בדרג'ה... מזג האוויר האיר להן פנים.

ההדרכה המצוינת הייתה של בית ספר שדה כפר עציון, הלינה בבית ספר שדה עין גדי. בבוקר קמו למראה המרהיב של ים המלח התכול, הפרוש לרגליהן, ואיילים מקפצים בשבילים בקרבתן.

בטיול השתתפו למעלה מ-50 בנות והוא סוכם כמהנה וטוב.

 

סקר הבנים - בכנס שהתקיים בבארות יצחק, הציגו בפנינו החוקרות ד"ר מרים ביליג והגב' שלי סורקאוט הסטטיסטיקאית, את תוצאות הסקר באופן כללי כמצגת מרתקת שכיוונה אלומה מרוכזת לעבר מספר שאלות מרכזיות (שהן כמובן רק חלק מהתמונה...).

לגבי ההמשך מומלץ לכל משק שהשתתף בסקר והיה לו מדגם, שיזמין אליו באופן פרטי את החוקרות על מנת לדון אתן לעומק בנתונים הפרטניים. ניתן ללמוד מכך הרבה.

 

כנס מזכירויות - אנא רשמו בפניכם – כנס מזכירויות יתקיים אי"ה בימים שני-שלישי, ט"ז– י"ז בסיוון (8-9.6.09) בטירת צבי, וללינה נתפזר בקיבוצי העמק, לבתי החברים / קרובים.

הכנס ייפתח ביום שני ב-16.00 ויסתיים למחרת בשעה 18.30. כל קיבוץ יחליט מי הם חברי "המזכירות" שהוא מביא לכנס (שכן היום יש הנהלת קהילה, הנהלה כלכלית וכיוצא באלו). אנחנו מאוד מבקשים שהחברים יגיעו לכל היום ולא לקטעים בלבד, הדבר חשוב ביותר למהלך הכנס ומיצויו.

 

ביקור המזכירות הפעילה בשלוחות

המזכירות הפעילה החלה בסבב מחודש של ביקורים במשקים.

את הסבב התחלנו בקיבוץ בשלוחות. בביקור נפגשנו עם חברי המזכירות ועם חברי ההנהלה הכלכלית. בהמשך הערב התפצלנו לשני מפגשים; הראשון עם החברים הוותיקים אליהם הצטרפו גם  חברים מגיל הביניים, והשני עם התושבים / צעירים. בסך הכל נפגשנו עם כ-60 חברים ותושבים.

הביקור היה חשוב מאוד, הוא הציף את הקשיים ולצדם את היתרונות, ובעיקר – פָּתח פֶּתח לשיח אינטנסיבי יותר בין הנהגת שלוחות והמזכירות הפעילה.

 

 

מחלקת דור צעיר

רזי בן יעקב

אחד חדש בשני תפקידים חדשים

רזי בן יעקב עובר לעשייה

 

על עצמי: נולדתי בכפר עציון. נשוי + 2 דרדקים. לאחרונה חציתי את ה-30 (הגיע מהר משחשבתי). חבר קיבוץ (הכי צעיר בגיל אך לא בוותק). לפני הצבא למדתי בשילוב בעין צורים. עבדתי בבית ספר שדה בכפר עציון, בבני-עקיבא ישראל, ולאחרונה שבנו משליחות בהונגריה מטעם בני-עקיבא העולמית (בירה אירופית זה ממש לא בשבילי). לומד כבר 8 שנים לתואר ראשון בהיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה הפתוחה (למה למהר?).

וקצת יותר מעמיק: מאוד מאמין ברעיון הקיבוצי, אך הרבה יותר מכך בערכים שלשם יישומם הוא הומצא. קצת נאיבי. לפעמים תמים. חושב שבעזרת חינוך אפשר לשנות את העולם. אשתי אומרת שאני פילוסוף ודווקא לי נדמה שלא תמיד אני מצליח לרדת לעומקם של דברים. מאוד מוטרד מהמגמות המקצינות שמתגברות בציונות הדתית ומחפש דרכים לחזק את דרך האמצע. הארכתי.

על התפקיד: חצי משרה – נוער. חצי משרה – דור צעיר (בוגרי צבא עד סיום ההתלבטויות וההתיישבות). שתי קבוצות גיל שתמיד יש הכרח להשקיע בהן. הן העתיד שלנו - ממש לא כסיסמה. המשימה היא לקשור את הנוער והצעירים לקיבוצים ולתנועה, ולהביאם לידי כך שיצטרפו ושייקחו את המשא רב השנים על כתפיהם.

נוער – ליצור תשתית חינוכית לרעיון הקיבוצי, לדרך החיים שלנו, לערכים העומדים בבסיס עולמנו ולמקומנו בחברה הישראלית – ליווי צוותי החינוך ומדריכי הנוער, הכנת חומרי הדרכה בנושא (שאינם קיימים לחלוטין!), הכוונת סניפי בני-עקיבא הפועלים בקיבוצים.

דור צעיר – לקלוט צעירים באופן יזום לקיבוצים ולהירתמות למשימות לאומיות שהקיבוץ הדתי והקיבוצים נוטלים על עצמם – ליווי ועדות צעירים וקליטה, גיבוש קבוצות צעירים סביב ערכינו, יצירת איזון בין רוח לחומר על ידי מתן דגש ומשקל על שיח ערכי ופחות על פנקסנות.

ובפועל: מקיים סבב שיחות עם רכזי החינוך, מדריכי החטיבה והתיכון, קומונריות, מרכזי ועדות צעירים וועדות קליטה (6 גורמים בכל קיבוץ כפול 19 קיבוצים - מזל שיש קיבוצים שבהם לא כל התפקידים מאוישים...). שותף לארגון ימי תוכן לצוותי החינוך. משתתף בפורומים של רכזי החינוך ומדריכי החטיבה-תיכון. הצטרפתי לצוות חינוכי של המטה השיתופי (יש שם אווירה מיוחדת של דאגה לעתיד החברה הישראלית – אין את התחושה הרווחת כל כך בציונות-הדתית של התנשאות ו"השוואת עגלות"). מחפש קשרים (ותקציבים) במשרד החינוך. בודק שיתופי פעולה עם נאמני תורה ועבודה. מגבש קבוצת צעירים שיהיו מדריכים בסמינריוני קיץ לנוער. לומד את מסדרונות דובנוב 7.

Dor-tzair@kdati.org.il

מח' צעירים וביטחון וי"ג

עדי שגיא

 

לחברים שלומות

כיתות י"ב – בימים אלו יוצאים רבים מתלמידי י"ב לסבב הכרויות במכינות, במדרשות, בישיבות ובגרעיני יג"ל. זו התקופה בה אנו עורכים ראיונות אישיים עם החבר'ה שרוצים להצטרף לגרעינים.

לחץ נוסף שמתווסף אצל החבר'ה, יוצר 'שאלון ההעדפות' שהם מקבלים בימים אלו. בשאלון זה הם צריכים לתת את סדרי העדיפויות שלהם - לאן הם רוצים להתגייס. הבנות מקבלות את המנילה וגם אצלן עולות דילמות; מה מתאים לי ולאיזה תפקיד אני מתאימה?

 

מדרשות ומכינות - ביקרתי לאחרונה במדרשת גבעת וושינגטון ובמכינה המעורבת בלכיש. שוב אני מרגיש עד כמה מחמם את הלב לראות את השמחה בקרב הלומדות והלומדים במוסדות אלו.

 

סמינר הכנה לשירות משמעותי - בתאריכים 11-12/02 קיימנו סמינר בן יומיים עבור המשרתים ביג"ל והלומדים במדרשות ובמכינות. הסמינר התקיים בקיבוץ משמר העמק במערת הפלמ"ח, והוא עסק בהכנה ל"שירות משמעותי". 60 בנים ו-40 בנות הגיעו לסמינר. רוב הזמן התנהלה הפעילות בקבוצות נפרדות לבנים ולבנות. שתי הרצאות והצגה התקיימו בפעילות משותפת.

בנוסף לחשיבות הלימוד ישנה חשיבות גדולה גם למפגש החברתי בפני עצמו. היה כיף גדול לראות, בתוך הסמינר, קבוצה של חבר'ה שישבו ולמדו עד מאוחר בלילה.

הסמינר תוכנן במשך זמן רב, אך בעקבות מבצע 'עופרת יצוקה' חלו שינויים רבים בלו"ז הראשוני ובכל זאת - הכל לטובה.

ברצוני לספר קצת על תוכנית הסמינר ותכניו; ביום הראשון הגענו למערת הפלמ"ח, לאחר שיחת פתיחה (וכיבוד – כמובן!) יצאנו לטיול יפה לעבר אנדרטת הקיבוצים הצופה לנוף עוצר נשימה לכיוון הר תבור, גבעת המורה ועמק יזרעאל.

הטיול כלל הסברים מרגשים על בני ובנות משמר העמק שמסרו נפשם על קידוש השם והארץ. בהמשך היום שמעו הבנים שיחה מפי כמה קצינים מגדס"ר גבעתי שלחמו בזייתון ב'עופרת יצוקה', ביניהם עמיחי ולך, בן קיבוץ שלוחות. בשיחה נוספת סיפר להם ישע עקרון על ההיסטוריה של הפלמ"ח שהוקם בקיבוצים באזור הזה, וממנו יצאה המחלקה הגרמנית לפעול נגד הנאצים. הבנות, במקביל, שמעו את רות גרינגליק במופע בשם: "את אף פעם לא לבד", בו היא מספרת ושרה על התמודדותה במחלה קשה, בעזרת הקב"ה ובני משפחתה.

בשעות אחר הצהרים התקיימה שיחה על קשיי המעבר מהאזרחות למערכת הצבאית והשירות הלאומי. שחר ברקאי מטירת צבי, המשרת כקב"ן בצבא, שוחח עם הבנים, ורבקה סטטמן ממצפה הושעיה, בעבר אחראית על תחום בהר"ן בלשכת גיוס טבריה, שוחחה עם הבנות.

היום הראשון הסתיים בארוחה דשנה ובערב שירה מלווה בסיפורי גבורה שהונחה על ידי גדי רווה וישע עקרון.

הבנים ישנו באוהלים במקום, והבנות ישנו בכפר הנוער מרחבים - נווה עמיאל.

יומו השני של הסמינר נפתח בקבוצת הבנים עם שיחות שונות; הרב יהודה גלעד (לביא) – בנושא התמודדות עם בעיות הלכתיות בצבא, הרב שרון צברי רב בה"ד 1 - בנושא חשיבות הקצונה והפיקוד, ועל הערכים שצריכים להוביל את החייל הדתי בצבא, ואביחי כהן בנושא "ברוח עם ישראל" על הגלגולים השונים בחייו כמ"פ בדובדבן, דוגמן, וכיום - חרדי ואב לשבעה ילדים.

בזמן זה נפגשו הבנות עם יפעת סלע מאלומה, ועם הרב אוהד טהר-לב בנושא "אתגרי השעה" וחשיבות ההתמודדות בחיי היום-יום עם הקשיים מתוך מחוייבות להחלטות.

סיים את הבוקר ישע עקרון במערת הפלמ"ח בסיפורים על גבורה נשית בפלמ"ח.

 

בהמשך היום שמענו את סיפורו האישי והנוגע ללב של יוסי תור (בן טירת צבי). יוסי נפל בשבי הסורי במלחמת יום כיפור, כחייל בשירות סדיר בסיירת מטכ"ל.

משם המשכנו לשיחה מרתקת עם עזרא יכין, לוחם חירות ישראל (אל-נקם) שכנער צעיר בן 16 לחם בירושלים נגד הבריטים והערבים. במלוא המרץ והאנרגיה, מלא ברוח איתנה שלא ניתן לעצור סיפר עזרא את סיפורה של הארץ.

את הסמינר סיימנו בהצגה "היתקלות". ההצגה מספרת על שני חיילי מילואים, האחד דתי ובעל משפחה והשני חילוני שיוצא עם בחורה מחו"ל. ערב ראש השנה, רק שניהם במוצב, מי מהם יצא הביתה? השיחה ביניהם חושפת את התוכן עשיר והשונה של שני העולמות ומעלה דילמות מן החיים.

המשובים בסיום הסמינר הראו, כי ב"ה, הובעה שביעות רצון גדולה מצד רובם של החבר'ה. את ההערות וההארות ננסה ליישם במפגשים הבאים.

הכנסת האורחים של לאהל'ה וישע עקרון במערת הפלמ"ח הייתה מעל ומעבר ועל כך תודתנו להם.

 

ועדות קשר / צעירים - לאחרונה קיימנו, רזי בן-יעקב ואנוכי, סבב במספר קיבוצים בדרום ובגוש עציון. נפגשנו עם רכזי ועדות קשר / צעירים יחד עם רכזי תיכון במטרה לזהות ולאתר את החבר'ה שזקוקים לסיוע בצמתים שבין התיכון לי"ג ולצבא. נערכו ביקורים ביבנה, בארות יצחק, סעד, עלומים, בני דרום, עין צורים ומשואות יצחק וכן בקיבוצי הגוש – כפר עציון, מגדל עוז וראש צורים.

בתקופה הקרובה מתוכננים ביקורים בקיבוצי הצפון.

לאחרונה חלו שינויים בוועדות בחלק גדול מהקיבוצים. ברצוני להודות לאנשים שעבדו מולי ודאגו רבות לצעירים ולאחל הצלחה רבה ושיתוף פעולה פורה לנכנסים לתפקיד.

לאחר שנסיים את הסבב בכוונתנו לארגן יום עיון לוועדות הקשר והצעירים ולהציג דעות, רעיונות ודילמות, המשותפות לרבים מהקיבוצים.

 

צבא - יחד עם מחלקת ביטחון של התק"צ קיימנו פגישה בלשכת הגיוס בחיפה. נפגשנו עם מפקד הלשכה, סגניתו והצוות המטפל בפניות של הקהילה.

מיון תעסוקתי - נפגשתי בת"א עם הצוות של מכון 'אדם מילא' שמעביר את המיון למועמדי הגיוס במהלך י"ב, היה מעניין ללמוד מקרוב על התהליך החדש שצה"ל פיתח.

 

גיוס - במהלך שבט ואדר (פברואר ומרץ) מתגייסים רבים מהחבר'ה של המכינות שנשארו שנה ב' וכן אחרוני הש"ש של השנה שעברה. לכולכם שלוחה ברכת גיוס מוצלח ושירות משמעותי, ויקוים בכם הכתוב: "שומר ישראל שמור שארית ישראל, האומרים שמע ישראל".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בני עקיבא עולמי - מח' עולים - בוגריםבוגרים

מוריה קסטרו 

ותודה לחיילינו...

ביום חמישי בשבוע, ב' אדר תשס"ט, חגגנו לחיילינו, בוגרי תנועת בני-עקיבא העולמית אשר לחמו במבצע "עופרת יצוקה" בעזה, במסיבת הודיה שנערכה בבית צבי ורות לוי ברחביה, ירושלים.

רבים מבוגרי תנועת בני-עקיבא העולמית, לאחר תוכניות שונות בארץ או לאחר עלייה, בוחרים ללכת ולשרת בצבא. מי מהם במח"ל (מתנדבי חוץ לארץ), מי חיילים בודדים, ומי שמשפחותיהם עלו גם כן - כולם כולם חדורי משימה ואמונה בדרך זו של הגשמה. ב"עופרת יצוקה" פגשנו בין הלוחמים – בוגרי תנועת בני-עקיבא העולמית מכל רחבי העולם; מניו זילנד, דרום אפריקה, צרפת, ארה"ב, אנגליה ועוד עוד.

בהודיה לה' ובהוקרה והערכה לאותם בוגרים, ערכנו מסיבת הודיה באווירה משפחתית וחמה בבית משפחת לוי בירושלים.

באירוע השתתפו כ-10 חיילים, 10 בוגרי הכשרות, נציגים מתנועת המזרחי, נציגים מחבר הנאמנים של התנועה העולמית וצוות המזכירות.

התוכנית כללה סדנת דינאמיקה שהעבירה חסידה פינצ'וק, מדסק גרמניה, מלוות שליחים ומנחת קבוצות עבור החיילים. לאחריה סעדנו את נפשנו בסעודה נהדרת ובסיום הוענקו תעודות הוקרה לחיילים שלחמו בעזה בטקס מרגש.

שמחנו לכבד את חיילנו במעמד זה ומי ייתן ונזכה לימים של שקט, שלום, אחווה ורעות.

 

 

חסר רכיב