תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

הדשא של השכן

15/11/2004
עמודים כסלו תשס"ה (688) 3
הדשא של השכן
והלוא אחים אנחנו!
בחודשים האחרונים החלה להתגבש הצעה, בעידוד הקיבוץ הדתי, להקמת שותפויות בענפי שירות ואחזקה בין קיבוצי הקיבוץ הדתי בעמק בית שאן ובגלבוע. הרעיון העומד בבסיס ההצעה פשוט: קיומם של ענפי שירות ואחזקה בכל קיבוץ בנפרד הוא יקר ומקשה מאוד על מתן שירות מקצועי וראוי לחברי הקיבוצים. יכולתו של ענף שירות או אחזקה בקיבוץ בודד להתפתח ולהפוך לענף יעיל ואולי גם רווחי מותנית בין השאר בניהול מקצועי וגם במינימום מסוים של לקוחות, שאינו מצוי בקיבוץ אחד.
במפגש אזורי שהתקיים לאחרונה בהשתתפות מזכירים, רכזי שירותים ומרכזי משק מששת הקיבוצים, סוכם להמשיך בקידום המהלך בליווי המכון לייעוץ ארגוני של התנועה הקיבוצית.
[שדה אליהו]

"הקפות שניות"
יתנהלו השנה בשדה נחום. יש חשיבות רבה בהתכנסות האזורית למטרה זו. חברים, ילדים ונוער המעוניניים להשתתף, יירשמו בלוח המודעות.
[טירת צבי]

שמחת תורה (קצת שונה)
(לפני החג): כמו שהרבה אנשים כבר שמעו, השנה מארח קיבוץ ראש צורים חלק מילדי "שלווה" מירושלים ומגוש עציון. למי שלא מכיר, ילדי "שלווה" הם ילדים שסובלים מפיגור בכל מיני רמות ומכל מיני סוגים... הקבוצה תהיה בסדר גודל של כ-70 איש והיא תהיה מורכבת מ-35 ילדים, וצוות זהה בגודלו למספר הילדים, כדי שלכל ילד יהיה איש צמוד אליו.
לגבי תפילות בבית הכנסת, אנחנו נשתתף במניין של הקיבוץ. ילדים שיהיה מתאים להם להיות בתפילה, יהיו בתפילה. מי שמתאים לו להיות רק בריקודים, יבוא לריקודים בלבד. כמובן, אם מישהו יפריע (ותודה מראש על הסבלנות) המלווה שלו ייצא אתו החוצה.
(... לאחר החג): מסתבר שקצת טעיתי וכן הרגישו וכן בלטנו אבל נראה שההרגשה והבליטה הביאו לשמחת תורה שמֵחה ומיוחדת. תודה לכולם על הסבלנות ועל הנחמדות וסליחה לכל מי שחטף איזה כאפה או צ'פחה (בידידות)...
שמחת תורה הייתה פשוט מדהימה ומאוד מרגשת. תודה לכל אלה שעזרו עם הקבוצה מ"שלווה".

ברכותינו לילדים בני השנתיים שהתקבלו לבית הכנסת במנהג התימני המסורתי שלנו...
...רצינו להגיד תודה לכל מי שעזר בעריכת הקידוש ובעצות טובות (מ-5 הילדים בני השנתיים והוריהם).
(ראש צורים)

בערב ראש השנה התכנסנו – מורים ותלמידים – לברכת "שנה טובה". בחדר אוכל החטיבה התכנסו המורים, ואלה ש"שינו את מעמדם" במהלך השנה החולפת (...סבתא טרייה, אבא חדש, פורשת לגמלאות, רב חדש – לכולם מיטב איחולינו!) בירכנו איש איש בלשונו ובסגנונו, שירבו השמחות גם בבתינו.
תלמידי חטיבת הביניים התכנסו על הדשא וערכו תפילה ברוב-עם... בסיום הברכות נקראו תלמידי נעל"ה, איש איש בשמו, לבוא ולקבל שי מבית הספר, ובו הקדשה שזו לשונה: "לתלמיד/ה, עם הגיעך ללימודים בארץ-ישראל, קבל/י מאתנו את ספר הספרים של עם ישראל. שנה טובה ומבורכת". במחיאות כפיים סוערות וחמות ליוו תלמידי התיכון הישראלים את המצטרפים אלינו מארה"ב. קבלת פנים יפה ולבבית לקבוצת נעל"ה הראשונה מצפון אמריקה, שזכינו לקלוט אותה בבית הספר ובפנימייה.
[דף מידע, ביה"ס העל-יסודי, קבוצת יבנה]

שבוע לבן
עוד מושג שכדאי להכיר. קבענו מספר "שבועות לבנים", בהם לא מתקיימת שום פעילות. ובקיצור – שבועות שבהם כולם כולם לומדים...! ובכן, לאחר שנחזור מחופשת סוכות ניכנס ל"שבוע לבן", שיהיה בוודאי שונה מה"שבועות הצבעוניים" שעברנו עד כה...
תשב"י – תוצר שנתי ביהדות
בשכבות ז', ט', וי"א יידרשו השנה התלמידים להציג תוצר שיבטא ויתעד תהליך של למידה משמעותית, התפתחות אישית ו/או רכישת תובנה חדשה באחד מענפי היהדות. מטרת הצגתה של דרישה זו, היא העלאה למודעות של חובתנו התמידית להתפתחות רוחנית אישית. התלמידים (ברובם) עברו סדנה ראשונה שהציגה את מסגרת העבודה במהלך השבוע האחרון.
("שולחן שבת" – מידעון בית ספר שק"ד בשדה אליהו)

ותן טל ומטר לברכה
א. השבוע זכינו בביקור חשוב של שר החקלאות מר ישראל כץ בליווי פמליה של אנשי משרדו ואנשי המועצה האזורית בראשות ראש המועצה. השר הגיע למבנה הרפת החדשה וזכה להדגמה מרשימה של הגג הנפתח. הצגנו בפניו את המשק החקלאי המגוון שלנו והעלינו בפניו בעיות שונות המייחדות אותנו כקיבוץ במרכז הארץ המנסה לשמר חקלאות במאמץ רב.
ב. פנינו למשרד החקלאות בבקשה חריגה להגדלה בהקצאת המים שלנו לשנה זו.
צוות גן נוי התבקש לצמצם השקיה, ולא להשקות דשאים כלל. ההנחה היא שגם אם הדשא לא ייראה ממש במיטבו הוא ישרוד עד לבוא הגשמים במהרה בימינו אמן.
[בארות יצחק]

על הטוב ועל הרע
אחרי כל הטוב שאני משתתפת בו, בכל זאת יש לי תלונה. סגרו לכולנו את חדר האוכל בארוחת ערב. זה דבר שמאוד מציק לי. אולי המוסדות יכולים לשבת ולחשוב באיזה צורה אפשר בכל זאת לפתוח את חדר האוכל לשעה אחת בלבד בכדי לאפשר להמשיך ולאכול ארוחת ערב בנעימים.
[בארות יצחק]
מזל טוב
לסבא זיכל להולדת החימש בחברון ולהולדת הנין במעלה גלבוע.
[עין הנצי"ב]

ריאה ירוקה ויפה מול עזה
לפני כשנתיים פנה אליי מרכז ועדת שירותים בבקשה לקשט את השלטים החדשים שהוצבו ברחבי המשק. בתחילה זה נעשה בצורה אקראית, בימים שהתאפשרו לכך מבחינת עבודתי השוטפת. במשך הזמן עם ריבוי הבקשות לקישוטים נוספים קיבלתי יום בשבוע לעבודות השונות.
פניתי לגופים וענפים שונים בבקשה לרעיונות קישוטיים, ואלו אכן זרמו ונענו בשמחה. לאחר שסיימתי את קישוט השלטים, עברתי לקשט כדים וארגזים המשמשים כעציצים, שלטי פעוטונים, פחים, "כותרות" בלוח המודעות, ועוד. מהאירוח פנו אליי... ומה"פיל", לעצב ולצבוע.
פרויקט נוסף היה עריכת סדרי קידושים לחגים, לחדר האוכל, וסדר ברכת האילנות.
יום האמנות הוא ת"פ ועדת שירותים ויהיה במעקב חודשי עם מרכז הוועדה.
תודה למפרגנים ואשמח לקבל רעיונות חדשים לשיפור פני המחנה שלנו.
[עלומים]



"מגדל ראשונים"
מגדל המים, המבנה הגבוה ביותר בקיבוץ, מצדיק את שמו "מגדל", אבל – מים? לשם מה בנו אותו עם המבנים הראשונים במקום הזה?
ההיסטוריה של בארות יצחק עונה לשאלה זאת תשובה סמלית ומשמעותית. כאן ההמשך של היישוב שהיה בנגב, ששגשג מבחינה משקית וחברתית, וחרב, אך לא נכבש במלחמת השחרור. בנגב נשאר המגדל, כאן חיו וחיים חברי בארות יצחק שהיו בנגב, בניהם, נכדיהם ורבים אחרים שבחרו להמשיך את דרכם.
אחרי תפקידים רבים שמילא המגדל שלנו (לא כולל אגירת מים) הוא הפך למוזיאון המקומי. בתצוגות מתחלפות אנחנו מתוודעים לפרשיות בעבר, לאוספים ולעיסוקים של חברים בהווה, לעם ישראל ולארץ-ישראל.
המוזיאון נפתח לקראת ח' בתמוז תשס"ג.
אם המגדל הזה עושה משהו לטיפוח הגאווה המקומית – הוא ממלא בכבוד את ייעודו, גם אם אין בו מים.
[בארות יצחק]


מקדש מעט
תפילת הציבור חשובה מתפילת היחיד. מערכת הגיל הרך פתוחה במיוחד לצורך העניין שיהיה ניתן להתפלל בימים אלה בשקט ובנחת. אנו מבקשים ממשפחות המזמינות אורחים להתארגן בהתאם ולא ליצור מצב בו תינוקות של אורחים נשארים בבית הכנסת ויוצרים מצב לא נעים לא למתפללים ולא לגבאים, שנאלצים להעיר על כך.
[מירב]

מפי עוללים ויונקים
להורי ילדי הגיל הרך – שלום וברכה,
אנו מעוניינים לחזק את המפעל המבורך של "תפילת הילדים", המתקיים מדי שבת בבית המדרש, לכן אנחנו מבקשים להזכיר מספר כללים ולהציע מספר הצעות ייעול:
א. תפילת הילדים מיועדת לילדי הגנים וכיתות א-ג.
ב. תפילת הגנים תחל ב-9.20.
תפילת ילדי א-ג תחל ב-9.30.
ג. התפילה תתקיים בבית המדרש.
ד. במקרה של שמחות בבית הכנסת (כן ירבו), תפילת הילדים תחל מייד עם תום זריקת הסוכריות.
ה. בכל שבת תהיינה שתי אמהות אחראיות על תפילת הילדים. האחת לילדי הגנים והשנייה לילדי בית הספר.
אנו מבקשים מן האמהות שהעניין רלוונטי לגביהן, לשבץ עצמן לליווי תפילת הילדים, לפחות פעמיים, לתקופה הקרובה (עד חנוכה), ע"ג הודעה שתתלה בכניסה לחדר האוכל.
האמהות האחראיות יקבלו תזכורת טלפונית ביום חמישי בערב. וה"צ'ופרים" לחלוקה יועברו אליהן בבית המדרש.
ו. בתום תפילת הילדים תחולק הפתעה למתפללים הצעירים. אם יהיה זה ממתק – יתקיים קידוש במקום, על מנת שיוכלו לאכול את הממתק מייד בתום התפילה.
ז. בשל חשיבות העניין, אנו מציעים שההורים יעודדו את ילדיהם להגיע, ויביעו התעניינות בכל הכרוך בתפילה.
[כפר עציון]

מניין דמוקרטי
בחברת הנעורים פתחנו את השנה בשיתוף הילדים באחריות על התפילה. קיימנו פעילות בנושא. הבאנו הצעות לשינוי מצד הצוות, שעלו לדיון סוער בפורום של כיתות ח' ו-ט' ולהצבעה, כאשר חלקם התקבלו לאחר הצעת פשרה. הרצון שלנו היה לקבל את ההחלטות לפני שאנו קולטים את ילדי כיתה ז' החדשה בחברת הנעורים, כדי שנוכל לקבל אותם בצורה מסודרת.
דוגמאות להצעות שהתקבלו:
הורדת התפילין תתחיל במהלך "שיר של יום" ולא לאחר הקדיש האחרון, כפי שהיה נהוג עד היום. הטיעון שהועלה ע"י הילדים וגרם לקבלתה של הצעה זו היה כי כיום ילדים מתחילים להוריד תפילין כבר במהלך "ובא לציון", ואם נקבל החלטה על הורדת תפילין במהלך "שיר של יום" – אף אחד לא יוריד תפילין לפני כן.
- תתקיים תפילת בנות נפרדת בימים שאין בהם קריאה בתורה, לאור הניסיון החיובי שהיה לבנות במהלך השנה הקודמת.
דוגמאות להצעות שנדחו:
- יהיו יותר קטעי שירה בתפילה – רעיון זה נדחה ע"י הרוב מהטעם שאין הם אוהבים שירים בתפילה.
- מותר לאחֵר לתפילה פעם בשבוע – רעיון זה נדחה פה אחד מהטעם של פתיחת פתח לאיבוד שליטה.
דוגמה להצעת פשרה שהתקבלה:
העמידה בקדיש תהיה עפ"י מצפונו האישי של כל אחד – הטיעון שעלה בעד חובת עמידה בקדיש היה שמירה על מנהג המקום, והטיעון הנגדי היה כי ממילא לא כל הציבור נוהג לעמוד. חלק מהילדים טענו כי יש מקרים (קדיש יתום) שבהם הם מרגישים כי העמידה היא לכבודו של האדם שאומר את הקדיש ולכן הצעת הפשרה עלתה והתקבלה.

[קבוצת יבנה]
חסר רכיב