תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

תנועה בתנועה

07/11/2004
עמודים כסלו תשס"ה (688) 3
תנועה בתנועה

קרן הקיבוץ הדתי

ראשית השנה עמוסה אירועים, חגים ועתה חזרנו לסוג של שגרה...
"המרחב הפתוח": איפשר לרבים וטובים להתייחס לסוגיות עומק המעסיקות כל אחד. ביניהן סוגיות כלכליות, אישיות וציבוריות. ובעיקר, הפגישה עם חברים ופעילים.
סיוע: אנחנו עסוקים בסיוע למשקים המתמודדים בהסדרים מול המערכות הפיננסיות.
סבב ביקורים: אנחנו נערכים לסבב ביקורים בקיבוצים אשר יתמקד הפעם – מעבר לבחינת השוטף ועיון בדוחות כספיים ותזרימיים - בתעשייה, יזמויות אישיות ועבודת חוץ.
ביטוח: אנחנו פועלים מול גורמי הביטוח על מנת לבחון כל אפשרות להוזלה אמיתית. כמו כן נבדקות חלופות לביטוחי מכוניות, ועוד.
קורס דירקטורים: אנחנו שותפים לארגון קורס דירקטורים ייחודי בשותפות עם מרכז יעקב הרצוג ואיגוד התעשייה הקיבוצית - הפעם לא רק ניתוח דוחות כספיים, מנגנוני בקרה וניהול סיכונים, אבל גם: "האנשים השקופים" – יחס יהודי לעובדים זרים, "צדק וצדקה" – בין מוחלט ליחסי, בין חובה לרשות, הקהילה כפתרון לניכור בעידן המודרני והפוסט מודרני...
הקורס מתקיים במרכז הרצוג ויתחיל בראשית פברואר 2005. ההרשמה באיגוד התעשייה הקיבוצית, 03-6955413.
יזמויות: נבדקים נתיבים באמצעותם יוכלו יזמים לקדם יזמויות אישיות בקיבוצים. במהלך נובמבר יתקיים מפגש ראשון עם רכזי משקים ומזכירים יחד עם בעלי ניסיון בתחום.
קרנות הקיבוץ הדתי: בראשית ספטמבר התכנסה ההנהלה הכלכלית של קרנות הקבה"ד לדיון שנתי - אושרו מאזני שנת 2003 של הקרנות, ונבחנו שאלות יסוד כלכליות.
אלי סומר – keren@kdati.org.il

מחלקת משק

עין צורים: בישיבת ועדת משק האחרונה הוצג ההסדר המתגבש בין בנק המזרחי ועין צורים. אני מקווה שעד לפרסום "עמודים" נוכל לברך על המוגמר ועין צורים יוכלו לנהל את עסקיהם בצורה מסודרת וללא הפרעות.
ראש צורים: נערך דיון ראשוני לגבי התנהלות המשק בראש צורים והדרכים להבטיח בצד הניהול המשקי גם את עתיד חברי ראש צורים, בעיקר מההיבט הפנסיוני.
חוק החקלאות: דיון ראשוני התקיים לגבי חוק החקלאות. יש ניסיון של כל הגורמים הקשורים בחקלאות ליזום חוק אשר יעגן במסגרת חוק את הנושאים המרכזיים הנוגעים לחקלאות וקריטיים להמשך קיומה. למותר לציין שבמצב הפוליטי הנוכחי הדבר אינו פשוט כלל ועיקר.
קורס דירקטורים: ביזמת הקבה"ד ובשיתוף איגוד התעשייה הקיבוצית ומרכז יעקב הרצוג, אנו מארגנים קורס דירקטורים ונושאי משרה שבו יעלו שאלות כלכלה וניהול בצמוד ובחיבור לשאלות של חברה צודקת, יחס לחלש וכיוצא בזה. בימים אלה יוצא הפרסום למשקים ואנו מקווים להשתתפות מכובדת.

דובי מילר, מחלקת משק meshek@kdati.org.il


מחלקת חינוך

מפגש רכזי חינוך: התקיים באמצע חודש חשוון והוקדש לסיכום פעולות הקיץ השונות ולהפקת לקחים ומסקנות לגבי תכניות הקיץ. עלו גם סוגיות לגבי אופי, תוכן ותדירות המפגשים להעשרה וצמיחה של רכזי חינוך במהלך השנה הקרובה.
מפגש קומונריות של הקיבוץ הדתי לשנת תשס"ה: התקיים ביום ראשון ט' בחשוון. ההשתתפות הייתה גדולה ויפה. במהלך היום התקיימה סדנה בהנחיית יונת מועלם (לביא) בנושא: "קומונרית בקיבוץ – איך אוכלים את זה"? התקיים מפגש עם מזכ"ל הקבה"ד, יאיר רינמן, ושיחה עם מזכ"ל בני-עקיבא, איתן מור-יוסף, על חשיבות עבודתה של הקומונרית בכלל ובקיבוץ בפרט. הקומונריות הביעו שביעות רצון רבה מיום המפגש ותקווה לעוד ימים מסוג זה שמתייחסים לסניף בני-עקיבא באקולוגיה הקיבוצית.
מפגש רכזי תיכון: התקיים ביום י"ב בחשוון. המפגש הוקדש ל-2 נושאים עיקריים:
1. תכנון כנס נוער הקיבוץ הדתי שיתקיים אי"ה ביום כ"ו בכסלו (9.12.04).
2. שיתוף והעברת מידע על תכניות מיוחדות, דילמות שעלו, יזמות חינוכיות, ועוד.
במהלך השנה מתוכננים 5 מפגשי לימוד והעשרה לרכזי תיכון וחטיבה עם אריאל רונן (בארות יצחק). המפגש הקרוב יתקיים אי"ה ביום רביעי י"א בכסלו (24.11.04) בבארות יצחק. המפגש יעסוק במקומו של הפרט בתוך הקבוצה.
כל המפגשים יתייחסו לנושאים רלוונטיים בעבודתם של רכזי התיכון והחטיבה. בכל אחד מהנושאים שיועלו יוקדש מקום להיבט הפסיכולוגי, הכללי, המוסרי וההלכתי, כיהודים דתיים, וההיבט האקטואלי הקיבוצי.
כנס נוער הקיבוץ הדתי – כאמור יתקיים הכנס בעז"ה בחנוכה הבעל"ט.
מטרות הכנס:
א. לחזק ולהעצים את תחושת השייכות של נוער הקיבוץ הדתי.
ב. ציון בצוותא של 75 שנה לקיבוץ הדתי.
ג. גיבוש המלצות של הנוער למועצת הקיבוץ הדתי והגשתן לצוות המכין את המועצה.
ד. מפגש חברתי של נוער הקיבוץ הדתי.
בכנס מתוכנן מיני "מרחב פתוח" שידון בנושאים שמטרידים את הנוער. למשל: "לאיזה קיבוץ ירצו לחזור כשיהיו 'גדולים'", ניתוח דילמות קיבוציות מומחזות, ועוד. אנו מאוד מקווים שנצליח להניע את הנוער להגיע ולהשתתף, להביע ולהשפיע.
השתלמות מחנכים בחינוך הבלתי פורמלי של הקיבוץ הדתי: ההשתלמות השנתית תתקיים אי"ה בימים רביעי-חמישי ב'-ג' בשבט (13.1.05-12) במרכז יעקב הרצוג בעין צורים.
כולי תקווה שאכן תהיה השתתפות רבה ומכובדת כמו זו שהייתה בהשתלמות אשתקד.

ציפי סטרשנוב
chinuch@kdati.org.il


מחלקת ביטחון

סמינר הכנה לשירות: לפני החגים סיימנו את סמינר ההכנה לשירות. בסמינר השתתפו 180 תלמידים שהגיעו מבתי הספר הקיבוציים, יבנה ושדה אליהו ותלמידים שלומדים בבתי ספר חיצוניים. קיבלנו משובים טובים מהחבר'ה, הם נהנו מאוד מרוב ההיצע שהסמינר הביא.
לצערי לא הצלחתי עדיין למצוא את הדרך הטובה ביותר לחשיפת המקומות והמשימות שקיימים לבוגרי כיתות י"ב לקראת שנת המשך, אבל בסיכומים שביצעתי יחד עם בתי הספר והמדריכים, עלו רעיונות ומחשבות יצירתיים שנממש בעז"ה בסמינר בשנה הבאה.
זאת ההזדמנות להודות למדריכים שהדריכו בסמינר ועשו זאת בהחלט בהצלחה: צילה דביר מסעד; מור יפה מעין צורים; אורית רפל מיבנה; ירון קפלן ורינת מועלם מלביא; צבי אבנון, מורן אייגר ודפנה כהן מטירת צבי; דניאל איילי מעין הנצי"ב; ניסן שפרר מעלומים; והדר הלפרין מסעד שריכזה יחד אתי את הסמינר.
שנת שירות שלישית (ש"ש): השנה קיימת קבוצה לא קטנה של בנות ו-2 בנים שעושים שנת שירות אחרי צבא, בעבודה עם נוער בסמים, נוער בסיכון, הדרכות וכו'. אני מקווה שבליווי שלי נצליח לחבר את קבוצת השין-שינים ולגבש אותם, הן לקיבוצים והן לתנועה.
יוד-גימל: השנה כמובן התחילה, ומי היה מאמין שרק לפני חודשים אחדים הם היו תלמידים בכיתות י"ב. הם משתלבים עכשיו ולוקחים אחריות - כל אחד במשימתו, מתמודדים עם דברים שלא נפגשו מעולם, מאמינים בדרך ומייצגים אותנו, חברי הקיבוץ הדתי, באופן מכובד וראוי לשבח.
השנה יש לנו 3 גרעינים פעילים: האחד בתל-אביב; השני בבית שאן; השלישי בבית שמש. חבר'ה נוספים מפוזרים בקבוצות קטנות יותר בפעילות משימתית ברחבי הארץ. אני מקווה שבשנה הבאה נצליח להקים גרעין בירושלים. החשיבות של הליכה בקבוצה רק מוכיחה את עצמה בפעילות בשטח.
הגרעין התל-אביבי גדל השנה מאוד (ראה כתבה בגיליון: "עת לעשות") ונמצאים בו מעל 20 בנים ובנות מהקיבוץ הדתי. זה חייב אותי לתת ליווי יותר צמוד וגם בזאת טיפלנו יחד עם "עמותת לשובע". לתפקיד זה נכנסה ענב אליאב מעין צורים, סטודנטית שמלווה בחצי משרה את הגרעין, הן מבחינת הפעילות והן מבחינת הבעיות שמתעוררות. גם לכם, הורים וועדות צעירים, במידה שיש לכם בנים/ות בגרעין בתל-אביב – ענב היא בהחלט הכתובת, ואני נותן לה את כל הגיבוי והעזרה.
ומה בתכנון:
בגלל יציאתי למילואים מה-1.11.04 עד 24.11.04, יידחה המפגש הראשון של הי"גימלים. בתקופת המילואים אפשר יהיה להשיג אותי בטלפון הנייד. אני מצדי אשתדל לחזור ולתת מענה עד כמה שאפשר. ניתן יהיה להשאיר הודעות עבורי גם אצל עדנה במשרדי הקיבוץ הדתי ואני אתעדכן לפחות פעם ביום.
מפגש י"ג ראשון – רשמו לפניכם וכולם כמובן מוזמנים: ראש חודש שבט (11.1.05) בתל-אביב. נתחיל את המפגש בשעה 10.00, וב-14.00 יהיה סיור במוזיאון הפלמ"ח. המקומות מוגבלים, כדאי להירשם בזמן. פרסום ייצא בהמשך.
מפגשי הורים: לאחר המילואים אתחיל לקיים מפגשי הורים לכיתות י"ב תשס"ה. אפגש עם ההורים בקיבוצים ואפרט בפניהם את האפשרויות וההתלבטויות שקיימות לבנם/בתם לקראת סיום התיכון. אני מזכיר לכם, מרכזי ועדות צעירים וחינוך, לתאם אתי ערב לטובת המפגש.
על הפרק: לאור השינוי שעברה מחלקת הביטחון לפני למעלה משנה, התקיים בקיבוץ הדתי דיון על סדרי העדיפויות בעבודת המחלקה. בדיון נאמר שנושא ה-י"ג מטופל כראוי וייתכן שקיים פספוס בטיפול בחיילים או לא! הנושא נמצא בדיון ומזכירות הקיבוץ הדתי תצטרך להחליט לגבי שנת העבודה הבאה כיצד תפעל המחלקה, מה יהיה הדגשים בעבודתה וכו'. את המלצתה תעביר לסיכום המזכירות המורחבת.
ולענייני היום: בימים אלו נמצאת החברה הישראלית בוויכוח שמעסיק את כולנו. הוויכוח הגיע גם לשורות חיילינו שבצבא וצעירינו שלפני גיוס. אני קורא מכאן לוועדות הצעירים של הקיבוצים, לרבנים ואנשי החינוך שבקיבוצים – ראשית, לקיים דיון ולשמוע את הבנים והבנות הנמצאים אי שם ובהחלט להשמיע, כי זו דרכנו ואמונתנו. שלחנו אותם למשימות באשר יהיו על מנת לבצע, ואל לנו להכניסם להתלבטויות של סירוב פקודה. אנו צריכים להיות ברורים וחדים ולהשתמש בכל הכלים הדמוקרטיים. כאזרחים, נשפיע על תהליך קבלת ההחלטות, כל אחד על פי דרכו ואמונתו. הצבא כמערכת הוא גוף שמבצע פקודות, ובתוכו חיילינו, ולזאת אנו צריכים להמשיך ולחנך.

זאביק כהן, מחלקת ביטחון bitachon@kdati.org.il


חסר רכיב