תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

פרשת חיי שרה תשס"ח 2007 (76) מאת יתרו יעקובס

04/11/2007
דף פרשת השבוע

הקיבוץ הדתי

 

 

כ"ב בחשון תשס"ח, 3.11.07

פרשת חיי שרה

עפרון החתי הקפיטליסט

מאת יתרו יעקובס, קיבוץ עלומים

 

מוקדש לזכר אמי מורתי ז"ל, שהלכה לעולמה בגיל 97, בכ"ט באב  תשס"ז. יהי זכרה ברוך.

 

עיון מדוקדק בפרשת המשא ומתן בין אברהם לעפרון, מציג עיסקה הנעשית בין שני מביני דבר. כמו היום, גם אז היה ידוע שאדם שמתו מונח לפניו, נמצא במצב של "אין ברירה", ובסופו של דבר עליו להסכים לכל מחיר שנדרש.

אברהם מנהל מו"מ כדי שיהיה לו קבר לקבור את אשתו המתה. סיבות אידיאולוגיות הוא לא מסתפק רק בסתם קבר, אלא מבקש לקבור אותה ב"אחוזת קבר" - קבר שחלקת האדמה בו הוא נמצא יהיה שייך לו ולצאצאיו לעולם. 

בשלב הראשון הוא מנהל מו"מ עם "בני חת". הוא משטח בפניהם את בקשתו הפשוטה: "תנו לי אחוזת קבר". בני חת עונים לו בנימוס ובכבוד: "במבחר קברינו קבור את מתך". הכוונה שלהם פשוטה: לא נמנע ממך לקבור את מתך, אבל הקבר נשאר בבית הקברות שלנו, ועל אחוזה אין מה לדבר. 

אברהם מבין שמול קבוצת אנשים אלה, שלכאורה מנומסים אך מאוחדים נגדו, אין לו סיכוי. לכן הוא מגיע לשלב השני של המו"מ -  אחד מול אחד - ומבקש את עפרון מתוך הקהל. מעפרון הוא מבקש  לקנות בכסף מלא את מערת המכפלה, ומדגיש את רצונו לקבלה "לאחוזת קבר". בנוסף לזה, אברהם מציין את מיקומה של המערה:  "אשר בקצה שדהו". זאת אומרת: העובדה שאתה מוכר לי את המערה, שהיא בקצה שדה, איננו מוריד את ערך השדה כולו. עפרון מבין מיד את כוונתו של אברהם, ומבקש מאברהם להבין שמדובר בעיסקת חבילה: "שמעני, השדה... והמערה אשר בו - לך נתתיה". המערה היא חלק מהשדה. תרצה את המערה? תצטרך לקנות את כל השדה. ומצדו הם כבר של אברהם ("נתתי לך").

אברהם מגיב מיד: הלוואי ואתה היית מבין אותי! בדיוק כמו שאתה כבר כאילו נתת לי את השדה, כך בדיוק אני כבר כאילו נתתי לך את הכסף!

אז רואה עפרון את ההזדמנות שלו לדרוש סכום מופקע של השדה (שאין לאברהם צורך בו, אך גם אין לו ברירה) ומבקש עליו 400 שקל כסף. אברהם מבין ("וישמע אברהם"), ומשלם בכסף טוב ("עובר לסוחר").

כעת, על מנת למנוע אי-הבנות בעתיד, התורה מתעדת ומעידה את פרטי המהלך: "ויקם... השדה והמערה אשר בו וכל העץ אשר בשדה... לאברהם למקנה". ואחרי הקבורה, התורה מדגישה פעם נוספת: "ויקם השדה והמערה אשר בו לאברהם לאחוזת קבר". 

אברהם רצה מערה ונאלץ לקנות שדה הכולל את המערה. האין כאן ניצול ציני של אדם במצוקה, על ידי סוחר קפיטליסט ממולח? לא חסר דוגמאות דומות בימינו, של ניצול לרעה של חולשת האחר כדי לסחוט ממנו ממון. אל לנו להידמות לעפרון החתי.

 
_____________________________________________________________

יתרו יעקבס היה חבר קיבוץ לביא במשך עשרים שנה, מאז 1984 הוא חבר קיבוץ עלומים. בוגר ישיבה יוניברסיטי בניו יורק עם תואר שני בחינוך. אב וסבא למשפחה ענפה, הכוללת ענפים בירושלים, בקיבוץ הדתי, ביהודה ושומרון, בגליל, בנגב ובארצות הברית.

אפשר לקבל את דף פרשת השבוע של הקיבוץ הדתי בדואר אלקטרוני או לראות אותו באינטרנט באתר של הקיבוץ הדתי בכתובת: www.kdati.org.il/.

כדי לקבל את הדף כל שבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il  ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: kdati@walla.com

 

אתר האינטרנט של הקיבוץ הדתי: www.kdati.org.il 

 

דף פרשת השבוע כקובץ PDF להדפסה
דף פרשת השבוע כקובץ WORD
 
חסר רכיב