תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

פרשת שמיני תשס"ח 2008 (97) מאת שרגא וילק

30/03/2008
דף פרשת השבוע

הקיבוץ הדתי

 

 

כ"ב באדר ב' תשס"ח, 29.03.08

פרשת שמיני

לב חדש ורוח חדשה

מאת שרגא וילק, משואות יצחק

"ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר" אומר הנביא יחזקאל בהפטרת השבוע, הפטרת פרשת פרה שהיא הפרשה השלישית מתוך ארבע הפרשות לפני חג פסח הוא חג החירות והגאולה. וממשיך וגומר: "ואת רוחי אתן בקרבכם".

 

הנביא בחר דווקא בלב כאיבר בגוף האדם שבאמצעותו הוא מדגים לעם ישראל איך לטהר את עצמם מכל הטומאה שנדבקה בהם.

 

במישור הגשמי , הלב הוא האיבר העיקרי בגוף האדם. הוא אחראי על סם החיים, הדם.

הלב הוא המשאבה שמזרימה את הדם לכל הגוף. הדם הוא המעניק חיים והתחדשות לכל תאי הגוף, החל במוח, האחראי על החשיבה ועל ניהול כל הפעילות החיונית ועד לתא הבודד והזניח ביותר.

כשזרימת הדם נפסקת, נפסקים בעצם החיים.

 

במישור הרוחני אנו מדברים במושגים שונים על סממני החיים, במושגי נפש ורוח.

אדם יכול להיות טוב לב, רך לב, רגיש ואכפתי או לחילופין להיות מוג לב, חסר רגשות ואכזרי.

 

כשהנביא אומר "והסירותי את לב האבן מבשרכם" כוונתו לקחת משהו דומם כמו אבן, שזו מילה נרדפת לקשיחות, להסתאבות, לחוסר פשרה ולבידוד, חומר גלם לכלי מלחמה ולנשק שפוצע והורג.

את אותה אבן מציע הנביא להפוך ללב בשר ,לב רך, תומך, אוהב, חי ונושם.

המעבר מאבן לבשר, הוא מעבר מגשמיות לרוחניות, מארצי לשמימי.

 

המשורר יוסי גמזו בהשראת הרב קוק זצ"ל היטיב לבטא זאת בשירו המפורסם "הכותל" בנתנו משמעות שונה למילה אבן והפיח רוח חיים באבני הכותל "יש אנשים עם לב של אבן אך יש אבנים עם לב אדם".

 

לכן, כמה סמלי שמשהו דומם ולכאורה חסר משמעוות, כמו אבן וסלע שנמצא בכל מקום ובכל סביבה והוא סמל לשמרנות והסתגרות, סמל לחומה, לריב, למדון ולחוסר סובלנות ניתן להפוך אותו לחי, נושם, בונה, יוצר, מפתח ויוזם.

 

אנו צריכים להיות מודעים לאחריות הכבדה ולהזדמנות שניתנת לכל יהודי להוציא מהכוח אל הפועל את תכונות הלב, את הטוב, את הרגישות, את החיים, את היצירה ואת הסובלנות.

 

שבת שלום.

 _____________________________________________________________

שרגא וילק הינו חבר משואות יצחק המשמש כמנהל הקהילה ומזכיר פנים של הישוב זו הקדנציה השלישית. נשוי לאילנה ואב לשלושה בנים. עלה ממקסיקו ב- 1979 ושימש שלוש שנים כשליח בני עקיבא והמחלקה לתרבות תורנית בגולה בבואנוס איירס, ארגנטינה בין השנים 90 ל-93. בוגר בר- אילן במדעי החברה, וסטודנט לתואר שני במשפטים. שימש בעבר כמנהל קהילה בקיבוץ אורים,קיבוץ נגבה וחבר בוועד הממונה של ניר גלים מטעם רשם האגודות השיתופיות.

אפשר לקבל את דף פרשת השבוע של הקיבוץ הדתי בדואר אלקטרוני או לראות אותו באינטרנט באתר של הקיבוץ הדתי בכתובת: www.kdati.org.il/.

כדי לקבל את הדף כל שבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il  ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: webmaster@kdati.org.il

 

אתר האינטרנט של הקיבוץ הדתי: www.kdati.org.il 

 

דף פרשת השבוע כקובץ PDF להדפסה
דף פרשת השבוע כקובץ WORD
 

 
חסר רכיב