בפסוקים הפותחים את הפרשה מתוארת תפילתו-תחינתו של משה לפני הקב"ה:
"ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר: אדני ה' אתה החִלות להראות את עבדך את גדלך ואת ידך החזקה אשר מי אל בשמים ובארץ אשר יעשה כמעשיך וכגבורתך. אעברה-נא ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן ההר הטוב הזה והלבנון".
תפילת יחיד ותפילת רבים
פתחה תפילתו של משה פתח עבורי, להתמקד בעניין התפילה. התפילה מלווה את האדם הדתי בכלל ואת היהודי הדתי בפרט, מימי התנ"ך ועד לימינו אנו, ומתחילת היום ועד לסיומו. תפילתו של משה בעיני היא אב טיפוס לתפילה האישית. התפילה האישית שבאה מתוך האדם, מפנימיותו מתוך עולמו הפרטי, היא אמיתית פשוטה, משוחררת מכבלים מגבילים.
דגם אחר של תפילה הוא הדגם המוכר לכולנו, התפילה בציבור. התפילה בציבור היא בעלת נוסח קבוע המנוסח בלשון רבים, היא זקוקה לקהילה של לפחות עשרה אנשים כדי שתתקיים, היא מעין תזמורת של כמה קולות הבוקעים ביחד ממספר "כלי" נגינה.
הייתי רוצה להציע דגם נוסף שבו משולבים שני הדגמים שלעיל. בדגם השלישי האדם הוא אכן כלי נגינה שנכנסת בו מנגינת הציבור, אך יחד עם זאת הוא אינו פסיבי הוא מוסיף למנגינה את ניגונו הייחודי שנובע מעצמו מרצונותיו ושאיפותיו. הציבור לא בא לשתק את היחיד אלא לצרף את קולו הייחודי לשלל קולות נוספים היוצרים סימפוניה הרמונית.
תפילת רש
מבחינה פילוסופית התפילה היא פרדוקס. בשביל מה להתפלל? הרי הקב"ה יודע את העתיד. האם התפילה תשנה את כוונת הקב"ה? מה כוחה של תפילה אל מול הקב"ה? ומנגד התנ"ך ושאר הספרות המסורתית מלאה בתפילות, גם היום האדם המודרני ממשיך להתפלל ומרגיש שיש בכך צורך פנימי, שיש בתפילה דבר מה.
ניתן לתת הסבר מסוים ברוח החסידות, כפי שלפעמים קמה ועומדת בביתנו בתנו התינוקת ומרצה באוזנינו נאום ארוך ורציני בשפתה התינוקית ואנו איננו מבינים דבר וחצי דבר מדבריה, אך הנאום הזה גורם לנו להנאה גדולה ולנחת רוח נעימה, כך הדבר ביחס שביננו ובין הקב"ה בתפילותינו. מבחינה פילוסופית טהורה אכן כוח תפילתנו דל ואין בה כוח מספיק, אך מידת החסד האלוהית מקבלת את התפילה האנושית הזו מתוך הנאה וקורת רוח. גם ההתיחסות הפילוסופית היא נכונה וגם ההתיחסות החסידית היא נכונה למרות הפרדוקס שבכך.
וזהו שאנו (ולרוב אחד מילדינו הקטנים) שרים בסיום תפילת שחרית של שבת: "תיקר שירת רש בעיניך", שירתנו-תפילתנו היא של אנשים עניים ורשים, אנשים קטנים לעומת הקב"ה, ובכל זאת אנו מצפים שהקב"ה ישמע ויקבל את תפילתנו כפי שהיא נאמרת.