הגר"א (הגאון רבי אליהו מווילנה) היה רגיל לומר שיש שתי מצוות אותן יכול יהודי לקיים בכל גופו:
· מצוות ישיבה בסוכה
· מצוות יישוב ארץ ישראל
(לפני שנסביר את הדבר יש להעיר שהחסידים- החלוקים על המתנגדים, שבראשם עמד הגר"א- הוסיפו מצווה את מצוותה טבילה במקווה,אך אין כאן המקום להאריך בבירור העניין)
הצד השווה לשתי המצוות האלו (המתקיימות בכל הגוף) מזמין אותנו לערוך בירור בהקבלות נוספות ביניהן. נעיין בשתי הלכות מיוחדות מהלכות סוכה ונגלה את המשמעות שיש להן במצוות ישוב הארץ.
1. "חג הסכת תעשה לך שבעת ימים..." (דברים טז, יג) חז"ל דורשים (סוכה יא:) "תעשה –ולא מן העשוי." מכאן לומדים שתי הלכות הנוגעות לישיבה בסוכה:
(א) יש לבנות קודם כל את הדפנות של הסוכה ורק אח"כ להניח את הסכך. לכן, אם יש ענפי אילן הסוככים על הסוכה,חייבים לנתקם מהעץ על מנת להפכם לסכך כשר.
(ב) אם נשאר הסכך על הסוכה מהשנה שעברה, יש לנענע אותו ולהניחו מחדש, כי צריכים
לעשות מעשה בידיים בעשיית הסוכה. איננו יכולים לשבת בסוכה שנעשתה מאליה,ללא עשייה
מצידנו.
בהקבלה נוכל לראות כי במצוות ישוב ארץ ישראל.
(א) יש סדר טכני בבנין הארץ. יש לדאוג קודם כל לקירות הפיזיים בבניין הארץ. הבית הלאומי צריך להקנות בטחון לקיומו של העם. רק אחרי שיש קירות, ניתן לדאוג לתקרה, או לקומה נוספת.
(ב) דרושה עשייה מכוונת בבניית הארץ ואין לסמוך שזה יעשה מאליו.
בסיכומו של עניין, אין לצפות שהסוכה שלנו "תרד מן השמים", אלא יש מצווה לעשות אותה. הוא הדין לגבי בניית ארץ ישראל.
2. "בסכת תשבו שבעת ימים..." ( ויקרא כג, מב) חז"ל דורשים (סוכה כח.) "תשבו- כעין תדורו. מכאן אמרו: כל שבעת ימים עושה אדם סוכתו קבע וביתו ארעי. כיצד? אוכל ושותה ולומד ומטייל וישן בסוכה." דהיינו: כל פעולה שאדם עושה במהלך חייו הרגילים, הוא צריך לעשות בחג הסוכות בתוך הסוכה- וזהו קיום מצוות "בסכות תשבו שבעת ימים."
בהקבלה נראה כי במצוות יישוב ארץ ישראל:
פשט הוא שכל דבר שהאדם עושה במהלך חייו בארץ ישראל, למשל: אוכל, שותה,לומד, עובד, מטייל, מבלה וכו'-הרי הוא מקיים מצווה. זהו קיום מצוות יישוב הארץ. לזה התכוון הגר"א כשציין את שתי המצוות המיוחדות שהיהודי מקיים בכל גופו.
חג שמח