תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

דף פרשת השבוע - תנועת הקיבוץ הדתי - פרשת וישלח תש"ע 2009 (185) מאת שמוליק דרורי

08/12/2009

דף פרשת השבוע

תנועת הקיבוץ הדתי
י"ח בכסלו תש"ע, 5.12.09

גיליון מס' 185

 

פרשת וישלח

דְּבֹרָה -מבית בתואל לבית אל, דברים על קברה[1]

מאת שמוליק דרורי, ראש צורים

לזכרה של אימי מיניקתי טובה ז"ל במלאת שישים ללידתי

 

כשאמא רִבְקָה פגשה את אליעזר , עֶבֶד סבי אַבְרָהָם, הציגה עצמה: "בַּת בְּתוּאֵל אָנֹכִי בֶּן מִלְכָּה אֲשֶׁר יָלְדָה לְנָחוֹר" (בראשית כ"ד כד'). נערה מאוד צעירה היתה אז אמא.

אחיה ואמה קראו לנערה, לאמא, לשאול את פיה אם רצונה לצאת לדרך ארוכה עם עֶבֶד אַבְרָהָם, והיא השיבה נחרצת במלה אחת"אֵלֵךְ" (שם נח'), ומייד היא נשלחת- "וַיְשַׁלְּחוּ אֶת רִבְקָה אֲחֹתָם וְאֶת מֵנִקְתָּהּ וְאֶת עֶבֶד אַבְרָהָם וְאֶת אֲנָשָׁיו"(שם נט').

 

נשותי, בני, נכדי וידידי!

דרך ארוכה עברנו יחד.  אחרי גלות ארוכה, שבנו בעזרת השם ארצה. התעכבנו בשכם (בראשית פרק ל"ד), יצאנו משם אחרי שנתתם לי אֵת כָּל אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בידכם וְאֶת הַנְּזָמִים אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיכם וטמנתי אותם תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר עִם שְׁכֶם (בראשית ל"ה ד')

 

הטהרנו כולנו, קמנו ועלינו לכאן, לבית אל, על פי קריאת א-להים. הקמנו מזבח והודינו לָאֵל הָעֹנֶה אֹתִי בְּיוֹם צָרָתִי כאן לפני כ 23 שנים על שהיה עמדנו בַּדֶּרֶךְ הקשה אֲשֶׁר הלכנו . (בראשית ל"ה א-ד)

 

לבדי הלכתי לגלות והנה אנחנו עם! עם בני יעקב בארצו! עם טהור מזוהמת הגלות והניכר. בעלייתנו לכאן חשנו בחִתַּת אֱלֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵינו. סוף סוף אין רודף !

עתה משמילאתי את ציוויה של אימי ושליחותו של אבי במלואם, נפרדים אנו מ"סבתי היקרה" מֵינֶקֶת אימי, לאחר שהשלימה גם היא את שליחותה.

באהבתי העזה לאימי רִבְקָה שאיני יודע אם אזכה לפגשה, נפלא ממני מלהבין את החלטתה "אֵלֵךְ" עם עֶבֶד אַבְרָהָם , הנוספת למפעל החסד והכנסת האורחים שעשתה לפני כן לאליעזר וגמליו.

 

אָת סבתא, מֵינֶקֶת אימי, לוקחת אתך את סודך לקברך, סוד תרומת המינקת לחינוכה של אמי בבית לבן. עתה בצאתי גם אני מחרן עם אחד עשר ילדי, אני מיטיב להבין את מעלתך כמֵינֶקֶת של אמי רִבְקָה. הינקת את אמא רִבְקָה דבש וחלב של חסד ואמת עם אמונה טהורה.  כשאבא הביא את אמא לאהל סבתא שרה , זאת את שנתת את ההדרכה האמהית להקמת משפחה. כשאמא היתה עקרה שנים רבות ואבא היה עסוק בתפילה ובישוב הארץ, אמא נזקקה לך. כשסוף סוף נעתר ה' ואמא הרתה הריון קשה כל כך, (וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתֹּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרֹשׁ אֶת יְדֹוָד בראשית, כ"ה, כ"ב)  את ליווית אותה וחיזקת את רוחה. כשנולדנו עשו אחי ואני  סייעת לאמא בהנקתנו ובחינוכנו.

 

גדלנו  והנה עֵשָׂו אחי הפך לאִישׁ יֹדֵעַ צַיִד אִישׁ שָׂדֶה, וְאילו אני ביקשתי להיות אִישׁ תָּם יֹשֵׁב אֹהָלִים. וכשאמא רִבְקָה שמעה את אבא מכין את עשו לקבלת ברכתו ונדרשה להחלטה קשה שאולי לא הלמה את הדרך בה חינכת אותה עוד בבית בתואל, שוב חיזקת את ידיה. ואמא בהשראתך, הדריכה אותי איך להוציא דבש מסלע. פגשנוך שוב בבית לבן. אמא חשבה שהגיע הזמן שנשוב ארצה ואת היא זו  הנושאת אלינו את שליחותה.

 

קרוב למאה שנים את לימיני. ינקנו אימי ואני מחלבך ומדובשך בתוך הניכר המנוכר והטמא ולא נודע לנו מה שמך, בת מי את ומאין באת לבית בתואל. הגיעה שעת פרידה וקברך אשר כרינו לך כאן מתחת לאלון יהיה מעתה קברה של דְּבֹרָה[2]. כשנעלה לכאן לבכות על מותך, אנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו, יהיה לנו שמך דְּבֹרָה גם מקור הנהגה טהורה.


יהי זכרך ברוך!

____________________________________________________________

 

שמוליק דרורי, ראש צורים

בן קיבוץ סעד,חבר קבוץ ראש צורים.

נשוי לחנה, הורים לשבעה ,שלשה עשר נכדים.

מאמן אישי [אומן NLP ].

מנחה מלוה של תכנית לב"מ-לקראת בגרות מלאה.

פעיל בעמותת נפגעי טרור "להמשיך לחיות-ב י ח ד"

ובעמותות בסוד שיח,יסודות,אלומה,ועוד.

(מתוך שעורו של הרב מוטי אלון)

[1] "וַתָּמָת דְּבֹרָה מֵינֶקֶת רִבְקָה וַתִּקָּבֵר מִתַּחַת לְבֵית אֵל תַּחַת הָאַלּוֹן וַיִּקְרָא שְׁמוֹ אַלּוֹן בָּכוּת" )בראשית פרק לה פסוק ח'(

2 נוצרה שחיקה אדירה אחרי הלחץ של אותם עשרים שנים – שלחצו בהם כנען את ישראל. או אז הולכים לדבורה, השופטת היושבת תחת תומר דבורה. אותו תומר, הקרוי על שם דבורה הראשונה, מינקת רבקה, היא רבקה המשלחת הגדולה של יעקב אל כל המלחמות. משם דבורה הנביאה לוקחת כוחה. היא קוראת לברק בן אבינועם אל אותו תומר הנמצא בדרך לבית אל, ושם היא אומרת לו – מכאן מקור הכוח למלחמה בכנען, היא מזכירה לו כיצד  "וַיִּסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיהֶם וְלֹא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב "

אפשר לקבל את דף פרשת השבוע של הקיבוץ הדתי בדואר אלקטרוני או לראות אותו באינטרנט באתר של הקיבוץ הדתי בכתובת: www.kdati.org.il/

 

כדי לקבל את הדף כל שבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.

 

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: webmaster@kdati.org.il

 

אתר האינטרנט של תנועת הקיבוץ הדתי:www.kdati.org.il

דף פרשת השבוע כקובץ PDF להדפסה
דף פרשת השבוע כקובץ WORD
חסר רכיב