תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

דף פרשת השבוע - תנועת הקיבוץ הדתי - פרשת יתרו תשע"ה - 2015 (445) מאת נח חיות

11/02/2015

 

י"ז שבט, תשע"ה, 5.2.2015

גיליון מס' 445

פרשת  יתרו

מתן תורה – בין ריחוק וקרבה לפני ה'

מאת נח חיות, קבוצת יבנה

 

מתן תורה בסיני מתאר את ההתגלות החשובה ביותר בתולדות ישראל. עם שלם עומד נרגש תחת ההר לשמוע את דברי הא-להים ולקבל תורה. מתן תורה נחשב לאירוע מכונן הן בגלל תוכנו של האירוע, קבלת תורה בכלל ואת עשרת הדברות בפרט, והן בגלל הצורה. "וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד מֹשֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱ-לֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל" (שמות יט 19) "וְכָל־הָעָם רֹאִים אֶת־הַקּוֹלֹת וְאֶת־הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת־הָהָר עָשֵׁן (שמות כ 15). הוגים רבים בימי הביניים ראו במתן תורה את ההתגלות החשובה ביותר. מתוכם בולט ריה"ל שמעמיד את ההתגלות של מתן תורה כבסיס האמונה שאינו ניתן לערעור (כוזרי).

ניתן להבחין בשתי גישות שונות לתיאור ההתגלות. האחת אכן מדגישה את נוראות המעמד ואת ייחודו: אש, עשן וברקים, מראות וקולות שלא ניתנים להכלה עד שבני ישראל היראים עד מוות, דורשים לסגת מהמעמד – גישת "קירבה". לעומתה, גישה אחרת תנסה להחליש את המעמד, להרחיק אותו, להשתית אותו על שמיעה בלבד ולהפוך את המראה המוחשי להתגלות מופשטת - גישת "ריחוק".

שתי הגישות גם יחד מופיעות בהקדמה למתן תורה שבספר דברים פרק ה':

(א) וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם: (ב) ה' אֱ-לֹהֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב: (ג) לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ כָּרַת ה' אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת כִּי אִתָּנוּ אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּים: (ד) פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ: (ה) אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין ה' וּבֵינֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לְהַגִּיד לָכֶם אֶת דְּבַר ה' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר לֵאמֹר: (הגישה הראשונה, מוצגת בגופן המודגש ואילו השנייה מודגשת בקו תחתון). ההצמדה של שתי הגישות זו לצד זו יוצרת אי בהירות שמתבטאת אף במבנה הפסוק, בו המילה המסיימת "לֵאמֹר" נשארת בודדה ויש לחברה לאחור: פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ לֵאמֹר. כך אכן מפרש אבן עזרא: ומלת "לאמר" דבקה עם "דבר ה' עמכם בהר מתוך האש"... לאמר". פרשנות זו מבליטה את הזרות של הגישה המרחיקה, זו שמציבה את משה בין ישראל לה' במיקומה הנוכחי.

הגישה המרחיקה משתקפת בכתובים נוספים כמו בדברים ד' העוסק בעיקר במלחמה בעבודה זרה. הפרק חוזר אל סיפור מתן תורה תוך הדגשת מה שלא היה בו: "קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שֹׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים זוּלָתִי קוֹל" (פס' 12) "כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֲלֵיכֶם בְּחֹרֵב מִתּוֹךְ הָאֵשׁ" (15).

המתח בין קרבה וריחוק ביחס לאל הוא אחד מהחשובים בבניית האמונה, הן בעבר והן בימינו אנו. קרבה מוגזמת נתפסת כמסוכנת ואסורה. היא מביאה להגשמת האל והיא ממאפיינה של העבודה הזרה. הליכה אחורה אל ההפשטה המוחלטת יוצרת ריחוק, קור ואבדן הקשר האינטימי אל הא-להים. רבים מבני דורי בקיבוץ הדתי חונכו על הגישה המרחיקה, הלא-חסידית, הרציונאלית. היו אלה ימיה האחרונים של התקופה המודרנית, המדעית. בעשרות השנים האחרונות אנו חוזים בשיבתה של המיסטיקה, הקבלה והניאו-חסידות. אלה ימיה היפים של הגישה המקרבת. צעירים מבקשים לחוש, להרגיש, לחוות. הקרבה והריחוק יוצרים יחד שיווי משקל דינאמי המאפשר לחפש את המרחק הנכון אל מול האל. דומה ששולי רנד מיטיב לבטא זאת בשירו המרגש. הוא מתאר את מחפש הקירבה ואת הקהל מסביב שמעדיף את הריחוק:


ערפל /  מילים ולחן: שולי רנד


הסתכלתי לאחור 
עיי חרבות 
משמאלי ומימיני 
הכל עולה בלהבות 
לעיני נגלה שביל מתפתל 
בליבו ענן מכוסה בערפל 

כל העם אשר איתי 
נעמדו מרחוק 
בעיינהם לצנינים 
הייתי ולשחוק 
יהיה אשר יהיה 
לעצמי ממלמל 
זה הזמן לפסוע 
אל תוך הערפל 

כי שמה כי שמה 
כי שמה האלוקים 
כי שמה 
כי שמה האלוקים 
כי שמה האלוקים 

לא לקחתי איתי 
רק צידה ליום אחד 
לנגדי שויתי את ה' המיוחד 
בליבי קוצים אך בפי הלל 
כגיבור עתיק פסעתי 
אל תוך הערפל 
קידמוני חצופים 
בפחים ובמקלות 
ואני לעומתם שר 
בשבעים קולות 
אהיה אשר אהיה 
הייתי מתפלל 
לכבודך נכנסתי 
אל תוך הערפל 

כי שמה כי שמה... 

פצעוני השומרים 
מנעו אותי מלעלות 
בימים שורפת אש 
והקרח בלילות 
כמו שיכור הייתי קם ונופל 
את קולך שמעתי 
מתוך הערפל 

כי שמה כי שמה... 

ד"ר נח חיות, בן וחבר קבוצת יבנה, נשוי לתמי, אב לחמישה וסבא לשני נכדים. מנהל את מרכז יעקב הרצוג.






אפשר לקבל את דף פרשת השבוע של הקיבוץ הדתי בדואר אלקטרוני או לראות אותו באינטרנט באתר של תנועת הקיבוץ הדתי בכתובת: www.kdati.org.il/

כדי לקבל את הדף כל שבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il

ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל: amudim@kdati.org.il

אתר האינטרנט של הקיבוץ הדתי:www.kdati.org.il

 

חסר רכיב