תנועת הקיבוץ הדתי
חסר רכיב

פרשת ויחי תשס"ח 2007 (83) מאת שולי גל

16/12/2007
דף פרשת השבוע

הקיבוץ הדתי

 

 

י"ג בטבת תשס"ח, 22.12.07

פרשת ויחי

דימויים של בעלי חיים

מאת שולי גל, קיבוץ בארות יצחק

בברכות יעקב לבניו מופיעים דימויים לבעלי חיים:  "גור אריה יהודה", "יששכר חמור גרם", "יהי דן נחש עלי דרך", "נפתלי איילה שלוחה", "בנימין זאב יטרף".

האריה, למרות עצלותו (הלביאה היא זו הצדה ומביאה לו לאכול), נחשב למלך החיות, בעל כח ועצמה, ביטחון עצמי וכריזמה. אמירה שמדמה את שומעה לאריה יש בה ברכה גלויה. אולם לא כל חיה מתקבלת בעיני הבריות כחיובית. הנחש למשל, נחשב בעינינו מאוס ודוחה, מפחיד, ארסי, סמל לחטא ולרשע. הזאב גם הוא מוכר כחיית טרף שיש להיזהר ממנה. לחמור יש דימוי של קשה הבנה או חסר התחשבות וברכה שתדמה אדם לחמור לא תחמיא למקבלה... האם לתכונות אלו התכוון יעקב כשברך את בניו לפני מותו?

על סמך ההנחה שיעקב בשכבו על ערש דוי, לא רק יתחשבן עם בניו על שגגות העבר אלא גם ינחה אותם לעבר העתיד, ננסה לבדוק התייחסות חיובית לתכונותיהם של בעלי החיים המופיעים בברכות יעקב:

החמור – לחמור כושר נשיאה גבוה, הליכתו איטית אך רצופה. יש בו התמדה ועקביות, מידה של קבלת הדין והסתפקות במועט. חז"ל פירשו כך את הכינוי "חמור": תלמיד חכם, הנושא על שכמו את עול התורה. מה שמאפיין את החמור, אינו הברקה מקורית הבאה במהירות, אלא תלמיד שחכמתו באה לו מכך שהוא יושב יום יום ולומד בהתמדה, בקביעות וביציבות. בדומה לחמור המסתפק במועט כך גם היא דרכה של תורה: "פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה... ובתורה אתה עמל".

הנחש - במדרש רבה  מתוארת 'נחשיותו' של דן באור חיובי: "דן ידין עמו כאחד שבטי ישראל" - כאחד, כיחידו של עולם שאינו צריך סיוע במלחמה, כך שמשון העומד מדן אינו צריך אחרים שיסייעו אותו, בלא חרב אלא בלחי חמור . המדרש מדמה אותו ליחידו של עולם המנצח לבד ללא כל עזרה. "יהי דן נחש עלי דרך" - כל החיות מהלכות זוגות זוגות והנחש אינו מהלך בדרך אלא יחידי. ביטחונו העצמי עצום, דבר שגורם לו לקחת אחריות מלאה על מעשיו כך שאינו נזקק לאחרים.

כיום משמש הנחש כסמל הרפואה (זכר לנחש הנחושת). בצבא משתמשים דווקא בתכונותיו הנחשבות 'שליליות' - שמו כצייד חמקמק וקטלני היווה השראה לעשרות יחידות קרביות שבחרו בסמלים ושמות של נחשים על מנת להגדיל את גאוות היחידה שלהם ולהפחיד את האויב ("צפע", "קוברה", "פתן" ועוד).

הזאב – עורמתו, חושיו המפותחים וזריזותו מקילים עליו למצוא את מזונותיו. כמו כן הוא מאופיין במהירותו ובנדודיו.  לזאב חוש ריח מפותח ושמיעה טובה, הוא סבלני וגמיש באופיו.

 

האיילה – האיילה חיננית וזריזה כשהיא נעה בחופשיות במלא המהירות ללא מאמץ ניכר. היא משנה זוויות וכיוונים בלי להאט ובלי לתת איתות מראש לאן תפנה.

לפי הרמב"ן עניינה של האיילה השלוחה הוא בשליחותה, שמקפצת ממקום למקום כדי לבשר בשורות טובות. השליח עושה את רצון שולחו בנאמנות ובמהירות.

ואחרון חביב, שהוא בעצם הראשון אך ראוי ונאה לו שיוזכר שוב:

 

האריה - חזק ומהיר בשילוב של חן ועוצמה, אכזריות וחוסר פחד מוחלט.  האריות אינם מנהלים משא ומתן ואין בהם שום דבר מתנצל, הם שואגים ולא מנסים להסתיר את כעסם או אי שביעות רצונם. יש רוח מלכותית בכל תנועה של האריה.

"גור אריה יהודה" - יהודה הוא זה שהציל את יוסף ממוות בידי יתר אחיו. יהודה גילה כושר מנהיגות ואומץ לב לכל אורך הדרך בפרשת יוסף במצרים, בשכנעו את השליט (יוסף) להתחשב באביו הזקן, בנכונותו לשמש בן ערובה במקום בנימין. יהודה היה השבט הגדול והחזק ביותר מכל שבטי ישראל. הוא עמד בראש המחנות של יתר השבטים במסע לארץ כנען, היה ראשון במלחמות ובהמשך הפכה נחלתו למדינה עצמאית, שעמדה ברשות עצמה, והצליחה לשרוד כאשר כל יתר נחלות השבטים, נפלו בידי כובשים הרבה לפני מפלת יהודה. יעקב, בנוכחות כל האחים, מאשר את העובדה שיהודה מקובל על אחיו, ובכך הוא מצהיר שיהודה נבחר כמנהיג לא ביד אביו, אלא, למעשה, על ידי כל בני הבית. לא פלא אם כן שהאריה  נבחר כסמל לבירת ישראל – ירושלים.

 

מה תכלית השימוש בדימויים אלו? אין ספק שמבחינה מתודית הדימויים מושכים את תשומת הלב ומעוררים את הדימיון והיצירתיות של הלומד, אך האם רק לשם כך הובאו?

ייתכן שבאו כדי לציין את עצמאותם של ישראל כדברי חז"ל במדרש שמות רבה: אומה זו כחיות השדה נמשלו, שאינן צריכות סיוע אדם...

אולי הם באים ללמדנו שנאמץ תכונותיהן, ואולי מלמדת אותנו התורה שלא להסתפק ברמה השטחית והמקובלת בלבד אלא להעמיק ולגלות עוד רבדים. כך או כך, נקוה ונתפלל שיבוא במהרה משיח רכוב על חמור לבן שיביא אתו את בשורת מלכות גור אריה יהודה, ושנשכיל בערמומיות וסבלנות של זאב להיות כאיילה שלוחה וללא פחד וחשש מהעמים, אלא בעצמאות וייחודיות של נחש – לעשות רצונו ושליחותו של אבינו שבשמים.

_____________________________________________________________

שולי גל – בת קיבוץ בארות יצחק. נשואה לאהרון, המזכיר הנוכחי. רכזת ועדת השתלמויות. בעלת תואר שני בחינוך. מורה בתיכון הדתי ביהוד.

אפשר לקבל את דף פרשת השבוע של הקיבוץ הדתי בדואר אלקטרוני או לראות אותו באינטרנט באתר של הקיבוץ הדתי בכתובת: www.kdati.org.il/.

כדי לקבל את הדף כל שבוע בדואר אלקטרוני, יש לשלוח הודעה אל: webmaster@kdati.org.il  ולרשום subscribe בשורת הנושא. כדי להפסיק, יש לכתוב unsubscribe בשורת הנושא.

תגובות למאמרים וכן הצעות לכתוב מאמרים, יש לשלוח אל:webmaster@kdati.org.il 

 

אתר האינטרנט של הקיבוץ הדתי: www.kdati.org.il 

 

 
דף פרשת השבוע כקובץ PDF להדפסה
דף פרשת השבוע כקובץ PDF להדפסה (ללא תמונות)
דף פרשת השבוע כקובץ WORD
דף פרשת השבוע כקובץ WORD (ללא תמונות)
חסר רכיב